אונקולוגיה

פריחה בחולי סרטן ריאות אשר מקבלים ארביטוקס- סימן מעודד? (מתוך Lancet Oncology)

מאת איתמר גנמור

מממצאי מחקר חדש אשר פורסמו בכתב העת Lancet Oncology בדצמבר 2010 עולה כי פריחה דמוית-אקנה (תופעת הלוואי העיקרית ב-cetuximab) במהלך מחזור הטיפול הראשון ב- cetuximab (ארביטוקס) בשילוב עם cisplatin (ציספלטין( ו- vinorelbine (נבלבין) נמצאה כקשורה לתוצא (outcome) טוב יותר בחולים עם non small cell lung cancer (NSCLC) מתקדם.

מחקר FLEX (First-Line Erbitux in Lung Cancer) שלב 3 השווה בין טיפול עם כימותרפיה (cisplatin ו- vinorelbine) בלבד לבין טיפול כימותרפי משולב עם cetuximab בחולים עם NSCLC מתקדם החיובי ל- EGFR. תוצאות המחקר פורסמו בעבר- בקצרה- 1,125 חולים עם NSCLC בשלב 3b או 4, אשר לא קיבלו כימותרפיה בעבר, חולקו באופן אקראי לקבוצה שקיבלה רק טיפול כימותרפי (n=568) וקבוצה שקיבלה טיפול כימותרפי בשילוב עם cetuximab (n=557). לקבוצה אשר קיבלה גם cetuximab היה יתרון הישרדותי קטן אך מובהק, עם הישרדות חציונית של 11.3 חודשים לעומת 10.1. החוקרים ציינו כי פריחה ותופעות לוואי עוריות אחרות נצפו כתופעות לוואי הקשורות לתרופות מוכוונות EGFR.

מאמרים קודמים הציעו כי הפריחה קשורה אולי ליעילות הטיפול. במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו האם התפתחות פריחה דמוית-אקנה בימים 1-21 של מחזור הטיפול הראשון נמצאת בקשר עם תוצאים קליניים.

באנליזה שבוצעה נמצא כי ל-290 מבין החולים אשר קיבלו גם cetuximab הייתה פריחה במחזור הטיפול הראשון. ממצא זה נמצא בקשר עם הישרדות ארוכה יותר (הישרדות חציונית של 15 חודשים לעומת 8.8 חודשים בחולים ללא הפריחה). יתרון זה נמצא בחולים עם אדנוקרצינומה, קרצינומה קשקשית, וקרצינומות בעלות היסטולוגיה אחרת. בנוסף, נמצא כי ההישרדות של חולים ללא פריחה הייתה דומה לחולים אשר קיבלו טיפול כימותרפי בלבד (הישרדות חציונית של 8.8 חודשים לעומת 10.3 חודשים). יתר על כן, הפריחה במחזור הטיפול הראשון נמצא כקשורה להישרדות progression-free ולשיעורי תגובה טובים יותר.

לדעת החוקרים, לאור הממצאים הנוכחיים, הפריחה במחזור הטיפול הראשון יכולה לשמש כסמן עזר קליני לזיהוי החולים אשר יפיקו רווח משמעותי יותר מתוספת ה- cetuximab לטיפול הסטדנרטי מבוסס ה-platinum. מחקרים פרוספקטיביים נוספים ידרשו כדי לאמת את הממצאים וכדי להעריך אותם במלואם.

לידיעה ב- NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה