ניטראטים בירקות עשויים לספק הגנה מפני גלאוקומה (JAMA Ophthalmol)

מנתונים חדשים שפורסמו במהדורת ינואר של כתב העת JAMA Ophthalmology עולה כי צריכת כמות רבה יותר של ניטראטים וירקות ירוקים בדיאטה מלווה בסיכון מופחת לגלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית.

ההשפעה המגנה הייתה בולטת במיוחד בגלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית עם אובדן מוקדם של שדה ראיה פארא-מרכזי בעת האבחנה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניטראטים מצויים באופן טבעי בירקות ירוקים, כמו גם בירקות אחרים, דוגמת גזרים. ניטראטים בתזונה מהווים מקור חיצוני ל-Nitric Oxide. מחקרים קודמים מצאו כי מערכת Nitric Oxide משחקת תפקיד מרכזי בפתוגנזה של גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית , כאשר שינויים במערכת זו משפיעים על זרימת הדם לעין.

המחקר הפרוספקטיבי הגדול כלל 1,483 מקרים חדשים שזוהו בקרב 63,893 נשים ו-41,094 גברים. המחקר נערך בין השנים 1984-2012 והחוקרים התבססו על שאלונים ורשומות רפואיות לאישור האבחנה.

הגיל הממוצע של 1,483 המקרים של גלאוקומה ראשונית פתוחת זווית עמד על 66.8 שנים. במשתתפים שצרכו דיאטה עתירה בניטראטים וירקות ירוקים תועדה ירידה של 21% בסיכון לגלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית. הירידה התועדה בחמישון העליון של צריכת ניטראטים (240 מ”ג ליום) בהשוואה לחמישון התחתון (80 מ”ג ליום, סיכון יחסי של 0.79).

הקשר היה אף בולט יותר בחולים עם אובדן שדה ראיה פארא-מרכזי מוקדם. החוקרים זיהו קשר בין תת-סוג זה של גלאוקומה ראשונית פתוחת זווית ובין הפרעה בבקרה עצמית של זרימת הדם. ספציפית, באלו בחמישון העליון של צריכת ניטראטים תועדה ירידה של 44% בסיכון בהשוואה לאלו בחמישון התחתון.

JAMA Ophthalmol. Published online January 14, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה