השוואת התועלת של טיפולים שונים לניוון מקולארי (Lancet)

מתוצאות מחקר חדש להערכת Bevacizumab (אווסטין) ו-Ranibizumab (לוסנטיס) בטיפול בחולים עם ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי עולה כי לטיפולים אלו תועלת ברורה. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Lancet.

החוקרים סבורים כי מנתוני מחקר IVAN (Inhibition of VEGF in Age-related choroidal Neovascularization) עולה כי שתי התרופות בעלות יעילות דומה. לדבריהם, באשר לשאלה אודות התועלת במהלך שנתיים כאשר התרופות ניתנות כל חודש, אין ספק כי לשתי התרופות יעילות זהה. הם בחנו את חדות הראיה המתוקנת הטובה ביותר, כפי שנערך בכל המחקרים האחרים, ובנוסף בחנו חדות ראיה לקרוב, מהירות קריאה ורגישות לניגודיות. גם מדדים אלו להערכת תפקוד מקולארי לא היו שונים בין הקבוצות.

עם זאת, לא כל המחקרים הדגימו עדויות מספקות בכדי לעודד רופאים לבחור באופן אוניברסאלי ב-Bevacizumab על-פני Ranibizumab לטיפול בניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי.

באשר לחדות הראיה המתוקנת הטובה ביותר לרחוק, שהוגדרה כתוצא העיקרי, Bevacizumab לא היה נחות או לא-נחות בהשוואה ל-Ranibizumab. ההבדל הממוצע בחדות הראיה נטה לטובת Ranibizumab ב-1.37- אותיות בלבד, הרבה בתוך גבולות העדר-נחיתות שהוגדרו מראש ועמדו על 3.5 אותיות.

עם זאת, החוקרים מציינים כי החשש האפשרי בנוגע לבטיחות הטיפול מחייב עריכת מחקרים נוספים. למרות שתוצאות מחקר IVAN לא הדגימו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה (יחס סיכויים של 0.96) או באירועים תרומבוטיים עורקיים או אשפוזים לבית החולים בשל אי-ספיקת לב (יחס סיכויים של 1.69) בין התכשירים, עלו חששות כאשר הנתונים שולבו עם נתוני CATT (Comparison of Age-Related Macular Degeneration Treatment Trial). תופעות לוואי מורות יותר דווחו בקבוצת המטופלים ב-Bevacizumab, בהשוואה לקבוצת Ranibizumab.

לאור זאת, נותר עוד לבסס את החשיבות של ממצאי מחקר IVAN. למרות יעילות דומה של שני הטיפולים, חוסר הודאות באשר לבטיחות הטיפול (בעיקר אירועים סיסטמיים) משמעה כי מטופלים ב-Ranibizumab אינם צפויים להחליף לטיפול ב-Bevacizumab וקובעי המדיניות אינם צפויים לחייב שינוי מסוג זה.

מומחים בתחום ציינו כי באשר לבטיחות הטיפולים, ממצאי מחקר IVAN לא הדגימו הבדלים משמעותיים בין שתי התרופות. עם זאת, בשילוב הממצאים עם נתוני מחקר CATT, זוהה סמן קל במונחים של שכיחות מוגברת של תופעות לוואי עם טיפול ב-Bevacizumab.

Lancet. Published online July 19, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה