האם קפה מעלה את הסיכון לגלאוקומה? (מתוך הכנס השנתי ה-22 מטעם ה-American Glaucoma Society)

מסקירה של הרשומות הרפואיות אודות למעלה מ-75,000 נשים עולה קשר בין שתיית קפה בתדירות גבוהה ובין התפתחות גלאוקומה מסוג EG (Exfoliation Glaucoma) או חשד ל-EG. ממצאי הסקירה הוצגו בכנס השנתי ה-22 מטעם ה-American Glaucoma Society.

החוקרים סבורים כי צריכת קפה הינה גורם חשוב שיש לקחת בחשבון. הם מסבירים כי מחקרים אקראיים קודמים מצאו כי רמות הומוציסטאין, גורם סיכון למחלה כלילית, גבוהות יותר לאחר שתיית קפה, וכי בחולים עם EG ניתן למצוא רמות גבוהות של הומוציסטאין בנוזל הלשכה ובדמעות.

החוקרים התבססו על הנתונים שנאספו ממחקר Nurses’ Health Study בשנים 1980-2008. הם התמקדו בנשים בגילאי 40 ומעלה, ללא היסטוריה של גלאוקומה או ממאירות, שדיווחו על בדיקות עיניים.

אבחנת EG נקבעה על-פי עדות בבדיקת מנורת-סדק ושתי בדיקות שדות-ראיה מהימנות. להגדרת חשד ל-EG, נדרשה עדות מתאימה בבדיקת מנורת-סדק וכן לחץ תוך-עיני של מעל 21 מ”מ כספית או יחס Cup-to-Disc של 0.6 ומעלה.

שאלון תקף שימש להערכת הצריכה הכוללת של קפאין (מקפה, תה, משקאות קלים ומוצרי מזון המכילים קפאין) כל ארבע שנים. ניתוח רב-משתנים נערך במטרה לקבוע את הקשר בין צריכת קפאין והיארעות EG.

החוקרים זיהו 300 מקרים של EG במהלך מעקב של 1.6 מיליון שנות-אדם.

בנשים שצרכו 500 מ”ג קפאין ומעלה ביום (כוס קפה מכילה כ-150 מ”ג קפאין) נרשמה עליה מספרית, אך לא משמעותית, בסיכון ל-EG (p=0.06), בהשוואה לאלו שצרכו פחות מ-125 מ”ג ליום.

באלו ששתו שלוש כוסות קפה ביום, או יותר, הסיכון היחסי ל-EG עמד על 1.63 (p=0.02), בהשוואה לאלו שלא שתו כלל קפה. הקשר בין צריכת קפה ובין EG היה בולט יותר באלו עם היסטוריה משפחתית של גלאוקומה (יחס סיכון של 2.9) בהשוואה לאלו ללא סיפור משפחתי של גלאוקומה (סיכון יחסי של 1.16). מכאן עולה כי ישנה אינטראקציה  משמעותית בין הגנטיקה והסביבה.

החוקרים מזהירים כי מדובר בנתונים ראשוניים, ולהערכתם אין מקום לבדוק באופן שגרתי את רמות הומוציסטאין או להמלצה על שינוי בהרגלי צריכת קפה עד שיהיו נתונים מוכחים יותר בנושא.

במחקר נוסף שהוצג בכנס נבחנה ההשפעה של צריכה מתונה של קפאין כוס קפה אחת (237 מ”ל) על הלחץ התוך-עיני.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 106 משתתפים 22 עם גלאוקומה פתוחת-זווית ראשונית עם לחץ גבוה, 18 חולים עם גלאוקומה פתוחת-זווית ראשונית עם לחץ תקין, 20 חולים עם יתר לחץ עיני, 21 חולים עם חשד לגלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית ו-25 ביקורות בריאות.

המשתתפים חולקו באקראי לצריכת כוס קפה אחת עם קפאין (182 מ”ג) או נטול-קפאין (4 מ”ג) בביקור הראשון למרפאה; בביקור השני, הם שתו את המשקה הנגדי. החוקרים מדדו את לחץ הדם, לחץ תוך עיני, OPA (Ocular Pulse Amplitude) וקצב הלב לפני ואחרי 60 ו-90 דקות משתיית הקפה. הם חישבו את OPP (Ocular Perfusion Pressure) והלחץ התוך-עיני.

בתחילת המחקר, לא זוהה הבדל במדדים בין שתי הקבוצות. שישים דקות לאחר שתיית קפה עם קפאין, השינוי הממוצע בלחץ התוך-עיני עמד על 0.99 מ”מ כספית (p<0.001), עם שינוי של 1.06 ממ”כ ב-OPP (p<0.001) והשינוי ב-OPA עמד על 1.57 ממ”כ (p=0.013). תשעים דקות לאחר צריכת קפה המכיל קפאין, השינוי הממוצע מתחילת המחקר בלחץ התוך-עיני עמד על 1.26 ממ”כ (p=0.039), עם שינוי של 0.23 ממ”כ ב-OPP ו-0.18 ממ”כ ב-OPA.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות ההשפעה שתוארה לקפאין במדגם הנוכחי, לא סביר כי לעלייה החד-פעמית הנ”ל תהיה השפעה בעלת חשיבות קלינית באוכלוסיה זו.

מתוך הכנס השנתי ה-22 מטעם ה-American Glaucoma Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מטבוליט בבשר אדום עשוי להביא לעליה בסיכון למחלת כליות (J Am Soc Nephrol)

    מטבוליט בבשר אדום עשוי להביא לעליה בסיכון למחלת כליות (J Am Soc Nephrol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology עולה כי המטבוליט TMAO (או Trimethylamine N-Oxide) שמקורו בבשר אדום, מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת כליות כרונית והידרדרות מהירה יותר של התפקוד הכלייתי בבני אדם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי TMAO הינו תוצר פירוק חיידקי במעי עקב מטבוליזם L-Carnitine, שמקורו בעיקר מבשר אדום, […]

  • שימוש במד סוכר רציף מלווה בסיכון מופחת לרטינופתיה בחולים עם סוכרת מסוג 1 (JAMA Netw Open)

    שימוש במד סוכר רציף מלווה בסיכון מופחת לרטינופתיה בחולים עם סוכרת מסוג 1 (JAMA Netw Open)

    השימוש במד סוכר רציף (Continuous Glucose Monitoring, או CGM) מלווה בסיכון מופחת לרטינופתיה סוכרתית ורטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית במבוגרים עם סוכרת מסוג 1, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של מבוגרים עם סוכרת מסוג 1 אשר טופלו בין השנים 2013 ו-2021. הם […]

  • צריכת קפה מלווה בסיכון מופחת להישנות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה מכל-סיבה (Int J Cancer)

    צריכת קפה מלווה בסיכון מופחת להישנות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה מכל-סיבה (Int J Cancer)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cancer מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שתיית קפה עשויה להיות מלווה בסיכון מופחת להישנות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה מכל-סיבה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת קפה נקשרה עם סיכון מופחת להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום. עם זאת, לא ידוע אם צריכת קפה עשויה […]

  • דיאטה פרו-דלקתית וצריכת מלח מלווים בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2   (Diabetes, Obesity & Metabolism)

    דיאטה פרו-דלקתית וצריכת מלח מלווים בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2   (Diabetes, Obesity & Metabolism)

    הסיכון לסוכרת מסוג 2 גבוה יותר בקרב מבוגרים עם דפוסי דיאטה פרו-דלקתית ואלו הצורכים מלח בכמות רבה, בהשוואה לאלו המקפידים על דיאטה אנטי-דלקתית וצורכים כמות מלח קטנה יותר, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד DII (או Dietary Inflammatory Index), מערכת ניקוד להערכת הפוטנציאל הדלקתי של […]

  • דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

    דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

    חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

  • מה בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לממאירויות על-רקע השמנה? (Front Nutr)

    מה בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לממאירויות על-רקע השמנה? (Front Nutr)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Nutrition עולה כי אין קשר סיבתי בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין מרבית הממאירויות על-רקע השמנה, בנוסף לסרטן מעי גס ורקטום וסרטן שד. בנוסף, הממצאים מעידים כי מדד מסת הגוף עשוי להיות מתווך אפשרי של הקשר בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון לסרטן מעי […]

  • משלב סרקופניה עם השמנת-יתר מלווה בעליה בסיכון לתמותה (JAMA Netw Open)

    משלב סרקופניה עם השמנת-יתר מלווה בעליה בסיכון לתמותה (JAMA Netw Open)

    בחולים עם השמנה סרקופנית סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת, אך בדיקות סקר לתפקוד השריר עשויות לספק הזדמנות להתערבות ממוקדת, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. שיעור המבוגרים עם מסת שומן גוף גבוהה ו/או תפקוד ומסת שריר נמוכה עלה בשנים האחרונות, אך סרקופניה והשמנה סרקופנית אינם מאובחנים דיו. במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה