הערכת מאזן עלות-תועלת של טיפולים נוגדי-קרישה שונים כנגד תרומבוזיס על-רקע ממאירות (Annals Internal Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות ניתוח עלות-תועלת להערכת טיפול נוגד-קרישה כנגד תרומבוזיס על-רקע ממאירות, מהן עולה כי שלושת נוגדי הקרישה פומיים הישירים יעילים יותר ומשתלמים יותר מבחינת עלות-תועלת, בהשוואה ל-LMWH (או Low Molecular Weight Heparin), כאשר התכשיר המשתלם ביותר תלוי בעלות היחסית של כל אחת מהתרופות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נוגדי-קרישה פומיים ישירים מהווים חלופה ל-LMWH וקומדין בטיפול במקרים של תרומבוזיס על-רקע ממאירות. במחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את העלות והיעילות של נוגדי-קרישה פומיים ישירים, כולל Apixaban (אליקוויס), Edoxaban (ליקסיאנה) ו-Rivaroxaban (קסרלטו) לעומת Enoxaparin (קלקסן) במבוגרים עם ממאירות בזמן אבחנת תרומבוזיס.

התוצאים שנבחנו כללו את יחס ICER (או Incremental Cost-Effectiveness Ratio) בדולרים אמריקאים לכל תוספת QALY (או Quality-Adjusted Life-Year).

בתרחיש הבסיסי, כאשר החוקרים התבססו על עלויות הטיפול התרופתי לפי המחלקה ליוצאי צבא בארצות הברית, Apixaban היה עדיף על Enoxaparin ו-Edoxaban מאחר והתכשיר היה פחות יקר ויותר יעיל. הטיפול ב-Rivaroxaban היה מעט יותר יעיל מ-Apixaban, עם ICER של 493,246 דולרים אמריקאים. בתרחיש עלויות טיפול תרופתי בעולם האמיתי מ-GoodRx, הטיפול ב-Rivaroxaban היה משתלם עם יחס ICER של 50,053 דולרים אמריקאים לכל QALY.

מניתוח הנתונים עלה כי במקרים של סף נכונות לשלם של 50,000 דולרים אמריקאים לכל QALY, הטיפול ב-Apixaban היה התכשיר המועדף ב-80% מהתרחישים. עם זאת, מניתוח רגישות עלה עוד כי רק Apixaban נותר משתלם מבחינת עלות-תועלת במידה ועלויות הטיפול התרופתי החודשי היו נמוכות מ-530 דולרים אמריקאים. מעבר לסף זה, Rivaroxaban היה משתלם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי נוגדי-קרישה פומיים ישירים יעילים יותר ומשתלמים יותר מ-LMWH, כאשר זיהוי התכשיר הספציפי המשתלם ביותר תלוי בעלות היחסית של התרופות. מדובר בשיקולים חשובים עבור הרופאים המטפלים וקובעי המדיניות בהחלטות על גישת הטיפול בחולים אלו.

Annals Internal Medicine, Jan 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה