מחקר רפואי

המאמר בנושא טיפול טרנסדרמאלי בניטרוגליצרין לאוסטיאופורוזיס הוסר מפרסום (JAMA)

שלושה מבין ארבעה עורכים הסירו את המאמר שפורסם בכתב העת JAMA תחת הכותרת: “Effect of Nitroglycerin Ointment on Bone Density and Strength in Postmenopausal Women: A Randomized Trial“. המאמר פורסם בפברואר 2011 והממצאים הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Bone and Mineral Research בשנת 2010.

חקירה מטעם ה-Women’s College Hospital קבעה כי עורך המחקר, ד”ר ג’אמל זייף ו/או המציא נתונים ששימשו למחקר. במכתב לצוות העובדים ב-WCH, המסונף לאוניברסיטת טורונטו, הבהירו אנשי ההנהלה את משמעות האשמות והניהול הכוזב של המחקר.

מההנהלה נמסר כי הם השלימו חקירה מקיפה ומדגישים כי המדיניות שלהם כוללת הנחיות ספציפיות כיצד על החוקרים לדווח על הנתונים לגופים אחרים.  ד”ר ג’אמל פרש מהעבודה בבית החולים עוד בטרם השלמת החקירה.

המחקר בחן את השימוש במשחת ניטרוגליצרין לטיפול באוסטיאופורוזיס, עם הערכת התוצאות במהלך שנתיים ב-243 נשים.

החוקרים דיווחו כי בנשים לאחר-מנופאוזה, השימוש במשחת ניטרוגליצרין הביאה לעליה מתונה בצפיפות המינראלים של העצם ולהפחתת ספיגת עצם. למרות שההשפעה הייתה מתונה, חלק הטילו ספק בבסיס הביולוגי של השפעה זו ומנגנון ההשפעה לא היה ידוע.

מהנהלת ה-WCH נמסר למשתתפות במחקר כי הן הוטעו בנוגע למסקנות המחקר, אך כמובן שההטעייה כללה הרבה יותר מ-243 המשתתפות במחקר.

מאמר שפורסם בשנת 2011 בכתב העת Nature Reviews Rheumatology ציטט את המאמר של ד”ר ג’אמל וכלל את משחת ניטרוגליצרין כטיפול יעיל לאוסטיאופורוזיס. עם זאת, הסקירה קבעה כי צוות חוקרים אחר לא הצליח לשחזר את התוצאות.

ועדת החקירה של בית החולים מצאה כי התהליכים והמערכות המוסדיות היו תקינים .

JAMA. Published online December 28, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה