ADHD

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות מלווה בסיכון מוגבר לתאונות דרכים (JAMA Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry מדווחים חוקרים על קשר בין הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ובין סיכון מוגבר לתאונות דרכים חמורות, כאשר הסיכון קטן מעט עם טיפול בתרופות להפרעה הנפוצה, לפחות בגברים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים קשרו בין הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ובין תאונות דרכים, אך היקף הקשר אינו ברור. חשוב מכך, לא ברור גם אם טיפול בתרופות להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות מפחית את הסיכון הנ”ל. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את הקשר בין הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות והסיכון לתאונות דרכים חמורות ולבחון את היקף ההשפעה של תרופות להפרעת הקשב על הסיכון בקרב החולים.

כ-17,400 חולים עם אבחנה של ADHD (Attention-Deficit and Hyperactivity Disorder) זוהו בתקופה שבין 1 בינואר, 2006, ועד 31 בדצמבר, 2009, נכללו במאגרים ארציים בשבדיה. התוצא העיקרי של המחקר היה תאונות דרכים חמורות, שזוהו על-פי פניות לחדרי מיון או תמותה עקב תאונות דרכים.

מהתוצאות עולה כי בהשוואה לחולים ללא ADHD, בגברים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (יחס סיכון מתוקן של 1.47) ובנשים עם ADHD (יחס סיכון מתוקן של 1.45), תועד סיכון מוגבר לתאונות דרכים חמורות. בגברים עם ADHD, טיפול תרופתי לווה בירידה של 58% בסיכון, אך לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בנשים. מהערכות עלה כי ניתן למנוע 41%-49% מתאונות הדרכים בגברים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות עם מתן טיפול במהלך כל תקופת המעקב.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר צריכים להוביל להגברת המודעות בקרב רופאים וחולים באשר לקשר בין תאונות דרכים חמורות ובין טיפול בתרופות להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

JAMA Psychiatry. Published online January 29, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה