ADHD

אינדקס אומגה 3 גבוה אצל בני נוער נמצא קשור ליכולות קוגניטיביות משופרות (Nutrients)

ככל שאינדקס האומגה 3 בדמם של מתבגרים גבוה יותר, כך יכולת עיבוד הנתונים שלהם גבוהה יותר, בהשוואה לאלו עם אינדקס אומגה 3 נמוך, כך על פי מחקר חדש המתפרסם ב-Nutrients 1.

המחברים מסבירים כי אינדקס אומגה 3 הינו מדד של רמת חומצות השומן אומגה 3 בדמו של הנבדק. אינדקס אומגה 3 הוכח2 כקשור לבריאות המערכת הקרדיווסקולרית, וכעת נחקר בהקשר לבריאות הקוגניטיבית.

המחקר הנוכחי מצביע אם כן על כך שככל שמדד האינדקס אומגה 3 של התלמיד גבוה יותר, כך עולה מהירות התגובה שלו (במבחן מהירות החלפת אותיות וספרות- LDST)וכן יכולת הקשב שלו (על פי מבחן D2).

לפי המחברים, זהו המחקר הראשון בעולם שבחן את הקשר בין אינדקס אומגה 3 לבין יכולות קוגניטיביות של בני נוער מהאוכלוסייה הכללית.

המחקר הנוכחי הוא חלקו הראשון של מחקר התערבותי אשר בודק את השפעת תוספת אומגה 3 על אינדקס אומגה 3 ויכולות קוגניטיביות אצל בני נוער. המחקר נעשה על אוכלוסיית בני 13-15 מהולנד, מחקר מבוקר כפול סמיות של פלצבו מול תוספת אומגה 3 בצורת שמן קריל. דגימות דם לפענוח אינדקס אומגה 3נלקחו מ 226 נערים שנבחנו במבחני קוגניציה שונים ונבדקו במעבדת אומגה מטריקס במינכן. תוצאות החלק ההתערבותי יפורסמו במהלך החודשים הקרובים.

מתוך נתוני המחקר

תוצאות המחקר הראו שאינדקס אומגה 3 הממוצע היה 3.83% (שזה מדד נמוך יחסית למדד המומלץ 8%-11%). תוצאה זו אינה מפתיעה לדברי החוקרים, שכן כ 14% מהתלמידים לא צרכו כלל דגים וכ 77% אכלו דגים לעיתים נדירות, כך על פי המדידות בשאלון צריכת הדגים.

התוצאות הראו שככל שאינדקס אומגה 3 בדמו של התלמיד היתה גבוהה יותר, כך תוצאת מבחן מהירות התגובה LDST היתה גבוהה יותר, והיו פחות שגיאות במבחן הקשב (D2). לא נמצא קשר בין אינדקס אומגה 3 לבין יתר שבעת המדדים שנבחנו.

החוקים ממליצים על קיום מחקרים נוספים בעתיד אשר יבהירו את הקשר בין תוספי אומגה 3 לבין יכולות קוגניטיביות. כך, לדברי החוקרים, יתכן שניתן יהיה למצוא דרך קלה ולא יקרה לשפר את יכולותיהם הקוגניטיביות של תלמידים וביצועיהם בבית הספר.

אינדקס אומגה 3 נמוך והקשר למחלות לב

אינדקס אומגה 3 נמצא כידוע קשור גם לתחלואה ללבית. לדוגמה,  מחקר 2 שפורסם בכתב העת Nutrients מצביע על כך שבכ 96% מדגימות דם ייצוגיות של אוכלוסיית ארה”ב נמצא אינדקס אומגה 3 נמוך מ- 4% וזה מצא קשר לסיכון גבוה לאוטם שריר הלב.

מקורות:

1.      Nutrients 2016, Volume 8, Number 1, 13 doi:10.3390/nu8010013

2.      Nutrients 2015, Volume 7, Number 12, pp. 10282-10289, doi: 103390/nu7125534

אינדקס אומגה 3 וקשב וריכוז בישראל:

מחברת גליל דיאגנוסטיקה נמסר לנו כי בישראל ישנה בדיקה חדשה היכולה למדוד אינדקס אומגה 3 בדם. את הזכויות לבדיקה קיבלה חברת גליל-דיאגנוסטיקה (יצירת קשר ב- info@galilee-diagnostics.co.il) והיא מתקיימת במרכז הרפואי זיו בצפת באגף המחקר. בימים אלה מתנהל מחקר במרכז הרפואי זיו בראשות דר’ איילת עומר-ערמון והפסיכיאטר דר’ אורי יצקר הבודק את הקשר בין אינדקס אומגה 3 לבין הפרעות קשב וריכוז.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה