Aging

ציניות חוסר אימון בגיל המבוגר קשורים לסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Neurology)

ע”פ מחקר חדש מ-Neurology אנשים מבוגרים המגלים ציניות וחוסר אימון לסביבתם נמצאים בסיכון מוגבר לפתח דמנציה.

מטרת החוקרים הייתה לבחון אם יש אכן קשר בין ציניות וחוסר אימון, דמנציה ותמותה. לצורך כך החוקרים ביצעו מעקב שנמשך 8.4 שנים למציאת קשר לדמנציה ו-10.4 שנים לתמותה, במסגרת המחקר להערכת גורמי סיכון קרדיווסקולרים, הזדקנות ודמנציה.

חוסר אימון ציני נמדד בהתבסס על מדד Cook-Medley והתוצאות חולקו לרביעונים. סטטוס קוגנטיבי הוערך באמצעות פרוטוקול ב-3 שלבים שכלל סקירה, שלב  קליני, ואבחנה מבדלת בהתבסס על קריטריוני DSM-IV .

מידע מלא על חשיפה, תוצאות וגורמי סיכון היה אפשרי עבור 622 אנשים, מהם 46 מקרים דמנציים, עבור האנליזה למציאת הקשר הדמנטי, ועבור 1,146 אנשים (מהם 361 נפטרו) עבור מציאת הקשר לתמותה.  גיל, מין, לחץ דם סיסטולי, סה”כ כולסטרול, סוכר בצום, BMI , רקע סוציואקונומי, עישון ושימוש באלכוהול, הערכת מצב בריאותי עצמי וגנטוייפ של APOE נלקחו בחשבון כגורמי סיכון.

החוקרים מדווחים כי חוסר אימון ציני לא היה קשור עם דמנציה באנליזה הגולמית, אך אלו שהיו ברמות הגבוהות של חוסר אימון ציני נמצאו עם סיכון גבוה יותר לדמנציה לאחר ביצוע התאמות לגורמי סיכון, עם סיכון יחסי של 3.13 (בטווח 1.15-8.55) בהשוואה לאלו שהיו עם רמות ציניות נמוכות.

רמות גבוהות של חוסר אימון ציני היו קשורות גם עם תמותה גבוהה יותר באנליזה הגלמית, עם סיכון יחסי של 1.4 (בטווח 1.05-1.87) אך הקשר הוסבר ע”י גורמי סיכון נוספים בעיקר, ובאנליזה המותאמת הקשר היה כבר לא מובהק, עם סיכון יחסי של 1.19, בטווח של 0.86-1.61.

החוקרים מסכמים כי חוסר אימון ציני בגיל המאוחר קשור עם תמותה גבוהה יותר אך קשר זה הוסבר בגורמים אחרים כמו מצב סוציואקונומי, מעמד, סגנון חיים ומצב בריאותי. הקשר בין חוסר אימון ציני והופעת דמנציה נמצא כמובהק גם לאחר התאמות לגורמי סיכון נוספים. מימצאים אלה, לדעת החוקרים, מצביעים על כך שגם מצב פסיכו-סוציאלי וגם סגנון חיים מהווים גורמי סיכון , אשר ניתנים לשינוי באמצעות התערבות, לדמנציה ותמותה.

לאור חשיבות המימצאים והעובדה שמדובר במחקר ראשוני הם ממליצים על קיום מחקרים חוזרים נוספים שייבחנו את הקשרים הללו. 

Neurology10.1212/WNL.00000

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה