Alzheimer

טיפול ב-Brexipiprazole משפר אי-שקט בחולים עם מחלת אלצהיימר (JAMA Neurol)

טיפול ב- Brexipiprazoleהוביל לירידה משמעותית באי-שקט לאורך 12 שבועות במבוגרים עם מחלת אלצהיימר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחד ההיבטים בטיפול בחולים עם מחלת אלצהיימר נוגע לתסמיני אי-שקט, המהווים אתגר טיפולי משמעותי. על-פי נתונים קודמים, כמחצית מהחולים עם דמנציה משנית למחלת אלצהיימר סובלים מאי-שקט.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הבטיחות, יעילות וסבילות Brexipiprazole במבוגרים בגילאי 55-90 שנים עם אי-שקט על-רקע מחלת אלצהיימר.

המחקר הרב-מרכזי, אקראי, כפל-סמיות, נערך בין מאי 2018 ועד יוני 2022 ב-123 אתרים באירופה וארצות הברית. מדגם המחקר כלל 345 חולים (גיל ממוצע של 74 שנים; 56.5% נשים) שחולקו באקראי ביחס 2:1 לקבלת Brexipiprazole (228 חולים) או פלסבו (117 חולים) למשך 12 שבועות, כאשר אלו בזרוע הטיפול חולקו עוד באקראי לקבלת מינונים קבועים של 2 מ”ג ביום או 3 מ”ג ביום ביחס 1:2.

תוצא הסיום העיקרי היה השינוי במדד CMAI (או Cohen-Mansfied Agitation Inventory) מתחילת המחקר ועד לאחר 12 שבועות עם Brexipiprazole במינון 2 או 3 מ”ג, בהשוואה לפלסבו, תוך הערכת בטיחות הטיפול.

מהתוצאות עולה כי שיעורי השלמת המחקר עמדו על 86.3% בזרוע הטיפול ב- Brexipiprazole ועל 88.9% בזרוע הפלסבו. החוקרים מדווחים על שיפור מובהק סטטיסטית בזרוע הטיפול ב- Brexipiprazole לעומת אלו בזרוע הפלסבו במדד CMAI (שינוי ממוצע של 22.6- בזרוע Brexipiprazole לעומת שינוי ממוצע של 17.3- בזרוע הפלסבו).

מנתונים נוספים עלה כי היארעות אירועים חריגים על-רקע הטיפול לא עלו על 5% עם Brexipiprazole או עם פלסבו. שיעור המשתתפים שהפסיקו את ההשתתפות במחקר בשל אירועים חריגים עמד על 5.3% בזרוע Brexipiprazole ועל 4.3% בזרוע הפלסבו.

מדובר במחקר הראשון המוכיח את יעילות Brexipiprazole בשיפור כל אחד משלושת תסמיני אי-שקט: התנהגות אגרסיבית, התנהגות גופית לא-אגרסיבית ואי-שקט מילולי. עדויות אלו יסייעו לרופאים, בני משפחה ומטפלים לקבל החלטה מושכלת באשר לטיפול הטוב ביותר בחולים המתמודדים עם הפרעה זו.

JAMA Neurol, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה