AMD

תוספי אומגה 3 לא נמצאו קשורים לירידה בסיכון קרדיווסקולרי בחולי AMD (מתוך JAMA Intern Med)

מאת  מערכת אי-מד

מחקר חדש מה-JAMA Intern Med. מדווח כי צריכת תוספי אומגה 3 או קסנתופיל מקולרי בתוספת לצריכה יומית של ויטמינים ומינרלים לא נמצאה כמגינה מפני מחלה קרדיווסקולרית במבוגרים הסובלים מניוון מאקולרי הקשור לגיל (AMD) .

החוקרים מציינים ברקע כי תוספי תזונה שונים מוצעים כיום כאמצעי לשיפור הבריאות ולמניעת מחלות.

מטרת החוקרים הייתה לקבוע אם  צריכת תוספי תזונה מסוג שרשרת ארוכה של חומצת שומן רב בלתי רוויה (אומגה 3) או של קסנתופיל מקולרי מתבטאת בסיכון מופחת למחלה קרדיווסקולרית (CVD) .

מחקר ה-COD (ר”ת של Cardiovascular Outcome Study ) היה מחקר משני למחקר ה-AREDS2 (ר”ת של Age-Related Eye Disease Study 2 ) שהיה מחקר אקראי פקטוריאלי שכלל 4,203 משתתפים שגוייסו מ-82 מוסדות אקדמים וקהילתיים בארה”ב , שהיו בין הגילאים 50-85 ועם AMD בדרגה בינונית או מתקדמת, ושהסכימו להשתתף במחקר האקראי. מטופלים עם מחלת לב יציבה קיימת (מעל 12 חודשים מאז האירוע הראשוני) היו רשאים להשתתף, והמחקר התנהל ככפול סמיות מבלי שהמשתתפים או הסגל הרפואי היו מודעים לאיזה טיפול מקבלת כל קבוצה.

ההתערבות כללה צריכה יומית של אומגה 3 במינון שכלל 350 מ”ג DHA + מינון של 650 מ”ג EPA , קסנתופיל מקולרי שכלל 10 מ”ג lutein +  מינון של 2 מ”ג  zeaxanthin , שילוב של השניים, או פלציבו תואם. כל אלה היו כתוספת למנה יומית של תוספי מינרלים וויטמינים המיועדים לטיפול ב-AMD .

יעד המחקר המרכזי  היה שילוב של אוטם שריר הלב (MI), שבץ, ותמותה קרדיווסקולרית עם 4 שילובים משניים שהוגדרו מראש של יעדי המחקר המרכזיים ביחד עם אישפוז בשל אי ספיקת לב, רהוסקולריזציה, או תעוקה לא יציבה.

החוקרים מדווחים כי המשתתפים היו בעיקר לבנים, נשואים ובעלי השכלה גבוהה, אם גיל חציוני של 74 . בסה”כ דווחו 602 אירועים קרדיווסקולרים , ו-459 אירועים נמצאו כתואמים אחת מההגדרות של המחקר ל-CVD .

בניתוח לפי כוונה לטפל, לא נמצאה הפחתה בסיכון ל-CVD , או ל-CVD משני. בקבוצה שקיבלה את האומגה 3 , יחס הסיכון היה 0.95 (בטווח בין 0.78-1.17), ובקבוצת הלוטאין/זקסנתין יחס הסיכון היה 0.94 (בטווח בין 0.77-1.15 ).

לא נמצאו הבדלים מובהקים לאירועים חריגים או אירועים רציניים בין קבוצות הטיפול. קבוצת המדגם היתה מספקת בכדי לזהות ירידה של 25% ב-CVD עם כח סטטיסטי של 80% .

מסקנת החוקרים היא שצריכת תוספים של אומגה 3 או קסנתופיליס מקולרי בתוספת לויטמינים ומינרלים לא הפחיתה את הסיכון ל-CVD במטופלים עם AMD .

JAMA Intern Med. Published online March 17, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שונות רבה במדד מסת הגוף מלווה בסיכון מוגבר להיארעות אי-ספיקת לב (J Am Heart Assoc)

    שונות רבה במדד מסת הגוף מלווה בסיכון מוגבר להיארעות אי-ספיקת לב (J Am Heart Assoc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין שונות רבה במדד מסת הגוף ובין סיכון מוגבר להיארעות אי-ספיקת לב. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אי-ספיקת לב הינה מחלה חמורה ששכיחותה מצויה במגמת עליה וכרוכה בתחלואה משמעותית ושיעורי תמותה מוגברים. השמנה הינה גורם סיכון […]

  • דיאטה עם הגבלה קלורית פעמיים בשבוע עדיפה על פעילות גופנית בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

    דיאטה עם הגבלה קלורית פעמיים בשבוע עדיפה על פעילות גופנית בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

    הקפדה על דיאטה עם הגבלה קלורית ותחת השגחה רפואית פעמיים בשבוע עשויה להפחית את רמות הסוכר בדם במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר וסוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים שהוצגו בכתב העת Diabetes Care. הגבלה קלורית יומית והגברת פעילות גופנית משפרים את האיזון הגליקמי ועשויים להביא לנסיגה של סוכרת בחולים עם סוכרת מסוג 2, אך קשה […]

  • דיאטה עתירת נוגדי-חמצון עשויה לשפר את איכות החיים בנשים עם אקנה (Nutrients)

    דיאטה עתירת נוגדי-חמצון עשויה לשפר את איכות החיים בנשים עם אקנה (Nutrients)

    היענות גבוהה לדיאטה עתירת נוגדי-חמצון עשויה להפחית את הסיכון לפגיעה באיכות החיים משנית לאקנה בנשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nutrients. דיאטה מערבית טיפוסית עתירה במזון אולטרה-מעובד עם סוכר, שומן רווי ותוספי מזון עם ערך גליקמי גבוה ודלה בחומצות שומן רב-בלתי רוויות, סיבים, מים, ויטמינים ומינרלים ועלולה להוביל לעליה בסיכון להתפתחות אקנה […]

  • שינויים בערכי סוכר מנבאים תמותה באשפוז של חולים עם אוטם לבבי חד (PLoS One)

    שינויים בערכי סוכר מנבאים תמותה באשפוז של חולים עם אוטם לבבי חד (PLoS One)

    במאמר שפורסם בכתב העת PLoS One מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קורלציה בין וריאביליות ברמות הסוכר בדם ובין שיעורי התמותה באשפוז בקרב חולים עם אוטם לבבי חד, בפרט בחולים בהם תועדו רמות סוכר תקינות בדם בקבלה לאשפוז. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין שונות גליקמית, מגמות שינויים בערכי הסוכר והסיכון […]

  • היענות ממושכת לדיאטה ים-תיכונית מפחיתה היארעות סוכרת לאורך שני עשורים (Metabolites)

    היענות ממושכת לדיאטה ים-תיכונית מפחיתה היארעות סוכרת לאורך שני עשורים (Metabolites)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Metabolites עולה כי היענות ארוכת-טווח לדיאטה ים-תיכונית מספקת הגנה מפני התפתחות סוכרת מסוג 2. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין היענות לדיאטה ים תיכונית ובין היארעות סוכרת מסוג 2 לאורך שני עשורים במבוגרים שלקחו חלק במחקר ATTICA. מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל 3,042 גברים ונשים מיוון. נתונים […]

  • טרום-סוכרת מלווה בצמצום מגוון מיקרוביאלי במערכת העיכול (Nutrients)

    טרום-סוכרת מלווה בצמצום מגוון מיקרוביאלי במערכת העיכול (Nutrients)

    המגוון הביולוגי של המיקרוביום במערכת העיכול מצומצם יותר בחולים עם טרום-סוכרת לעומת נבדקים בריאים, כאשר ההרכב כולל כמות קטנה יותר מהזנים המעורבים במסלולים עיקריים של פיזיולוגיה ומטבוליזם, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Nutrients. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הוכיחו את הקשר בין הרכב החיידקים במעי, הרגלי תזונה, משק סוכר ועמידות לאינסולין, […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה