Anxiety

ארבעה סמנים ביולוגיים פוטנציאלים להפרעת דחק פוסט-טראומטית (Discover BMB)

מחקר חדש זיהה ארבעה סמנים ביולוגיים בדם בעלי פוטנציאל חיזוי עבור התגובה הטיפולית להפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD)

מחקר חדש זיהה ארבעה סמנים ביולוגיים בדם בעלי פוטנציאל חיזוי עבור התגובה הטיפולית להפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). אחת החוקרים, ד”ר סטייסי-אן מילר אמרה כי “השימוש באמצעים מדויקים יותר לניבוי ואבחנת PTSD עשויים לסייע בהתגברות על ההפרעה באמצעות זיהוי אנשים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח PTSD ונתינת מענה כדוגמת התערבות מוקדמת או אסטרטגיות מניעה”. כמו כן, מילר סוברת כי ניתן להשתמש בסמנים הביולוגיים גם כדי לעקוב אחר התגובה לטיפול ב-PTSD, לזהות תת-סוגים של ההפרעה ולהגדיל את הידע אודות המנגנונים האחראים על ההפרעה. המחקר הוצג במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית (Discover BMB) ב-27 במרץ 2023.

במסגרת המחקר נותחו דגימות דם מ-1000 אנשי צבא שהוערכו טרם ולאחר הפריסה האמריקאית באפגניסטן בפברואר 2014. גיל המשתתפים נע בין 25 ל-30 וכ-6% היו נשים. הסמנים הביולוגיים כללו יחס גליקוליטי, ארגינין, סרוטונין וגלוטמט. משתתפי המחקר חולקו לארבע קבוצות –  מאובחני PTSD (PTSD Checklist score >30), אנשים עם PTSD שאינו עומד בכל הקריטריונים (תת סף PTSD – ציון PTSD Checklist score 15-30), בעלי חוסן גבוה ובעלי חוסן ברמה נמוכה (זאת על סמך מענה על שאלון הפרעת חרדה מוכללת, שאלון בריאות המטופל, שאלון איכות השינה של פיטסבורג, חשיפה אינטנסיבית ללחימה ועוד). מילר ציינה כי לאלו בקבוצת החוסן הנמוך היה שיעור גבוה בהרבה של PTSD לאחר הפריסה מאשר לקבוצת החוסן הגבוה.

תוצאות המחקר הראו כי למשתתפים עם PTSD או תת-סף PTSD היו יחסים גליקוליטיים גבוהים באופן משמעותי וארגינין נמוך יותר בהשוואה למשתתפים עם חוסן גבוה. כמו כן, לאנשים עם PTSD היו רמות סרוטונין נמוכות משמעותית ורמות גלוטמט גבוהות יותר בהשוואה לאלו עם חוסן גבוה. יש לציין כי קשרים אלו היו בלתי תלויים בגורמים כמו מין, גיל, מדד מסת הגוף, עישון וצריכת קפאין.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה