Autism

ליקוי כתיבה בילדים עם הפרעה אוטיסטית (מתוך Neurology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-10 בנובמבר 2009 של ה-Neurology, עולה כי ילדים עם הפרעה מהספקטרום האוטיסטי (autism spectrum disorder) סובלים מליקוי כתיבה מסוימים, אשר עשויים להשתפר לאחר תרגול ספציפי ועבודה על כישורים מוטוריים עדינים.

החוקרים מסבירים כי התיאור הראשון של תסמונת אספרגר כלל גם הפרעות בכתיבה. לדבריהם, ילדים עם הפרעה אוטיסטית סובלים מליקויים במספר תחומים הקשורים לכתב היד, כולל תפקודי מוטורי גס ועדין, והיכולת לחוש את מיקום הגפיים בחלל. מבחינה ויזואלית, ילדים אלו נוטים להתמקד יותר בפרטים ופחות בתמונה הכוללת, וכל אלו עלולים להשפיע על תפיסת צורת האותיות ולכן על כתיבתן.

מטרת המחקר הייתה להעריך האם ילדים עם הפרעה אוטיסטית סובלים מליקוי כתיבה, והאם קיימים ליקויי כתיבה ספציפיים הקשורים להפרעה מהספקטרום האוטיסטי.

זהו מחקר מקרה-ביקורת, שכלל 14 ילדים עם הפרעה אוטיסטית ו-14 ילדים עם התפתחות תקינה המותאמים לפי גיל ומנת משכל. החוקרים העריכו את כתב היד של המשתתפים באמצעות ה- Minnesota Handwriting Assessment from children. החוקרים בדקו האם כתב היד קריא, את צורת וישור האותיות, גודלן, ומיקומן במרחב. כמו כן, החוקרים בדקו את מנת המשכל של הילדים באמצעות ה- Wechsler Intelligence Scale for ChildrenIV ואת התפקוד המוטורי בעזרת ה- Physical and Neurological Examination for Subtle (Motor) Signs.

מתוצאות המחקר עולה כי לילדים עם הפרעה אוטיסטית נצפו ביצועי כתיבה פחות טובים, בהשוואה למקרי הביקורת. החוקרים מציינים כי ילדים עם הפרעה אוטיסטית סבלו בעיקר מקשיים ביצירת האותיות, אך לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות ביישור האותיות, גודלן או  מיקומן במרחב. הם מוסיפים כי נמצא קשר מובהק בין הכישורים המוטוריים ובין כישורי הכתיבה.

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות נמצא כי מבוגרים עם הפרעה אוטיסטית נוטים לכתוב אותיות גדולות יותר בהשוואה לבריאים. הם מסבירים כי במחקר הנוכחי לא נצפה קשר שכזה, אך מציינים כי לילדים ניתנה הנחיה להתאים את גודל האות אותה הם מעתיקים. לדבריהם, ייתכן שבמחקר שנערך במבוגרים לא ניתנה הנחיה דומה, וכי הנבדקים המבוגרים למדו לצייר אותיות גדולות יותר על מנת לפצות על קשיים במוטוריקה עדינה.

במחקר הנוכחי שמו לב החוקרים למספר אסטרטגיות כתיבה שפיתחו ילדים עם הפרעה אוטיסטית. למשל, 2 משתתפים אחזו במרפק היד הדומיננטית בעזרת היד הלא-דומיננטית, על מנת לסייע בייצוב התנועות. לאור זאת כותבים החוקרים כי ייתכן שטיפולים המתמקדים בשיפור הכישורים המוטוריים, עשויים לסייע לשיפור כתב היד של ילדים עם הפרעה מהספקטרום האוטיסטי.

Neurology. 2009;73:15321537.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה