Back pain

טכנולוגיה חדשנית זעיר פולשנית לתיקון שבר בעמוד השדרה דרך חלל הבטן – לראשונה בשערי צדק (דוברות בית החולים)

טכנולוגיה חדשנית בגישה זעיר פולשנית יושמה לראשונה בשערי צדק בניתוח לתיקון שבר בעמוד השדרה דרך חלל הבטן. בהודעה שפרסמה דוברות בית החולים נכתב כי בניתוח הרובוטי החדשני נעשה שימוש בברגים העושים דרכם באופן אוטונומי לאחר תכנון מראש למיקום המדויק בעמוד השדרה דרך חלל הבטן ובכך נחסך מהמטופלים ניתוח קשה ומורכב.

המנותחת הראשונה היא אישה בת 65 שסבלה משבר לא רגיל בעמוד השדרה שמנע ממנה ללכת, ובזכות הניתוח החדשני, המטופלת שבה ללכת ללא כאבים כעבור יומיים בלבד. ד”ר סזר מזרחי, נוירוכירורג ומומחה לניתוחי עמוד שדרה ביצע עשרות ניתוחים מסוג זה במלבורן (אוסטרליה) בשנים אחרונות. לאור הצלחת המקרים באוסטרליה ובעולם השיטה הובאה לראשונה יחד עם ניסיונו הרב בניתוחים אלו לישראל והתוצאה יוצאת דופן. הניתוח החדשני בוצע בשיתוף פעולה מולטי דיסציפלינרי יחד עם מומחה לבריאטריה, ד”ר רמי שפירא, מנהל היחידה לניתוחים בריאטריים בשערי צדק ומומחה עמוד השדרה, ד”ר יאיר ברזילי, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה בשערי צדק.

המטופלת, אשה בריאה, נפלה על שורש ידה בעת נקיונות בבית. לאחר הנפילה חשה כאב עז מקומי וכאבים בגוף, וכשפנתה לרפואה דחופה נמצא שבר בשורש כף היד והיא גובסה ובהמשך נותחה. השבר בעמוד השדרה לא אותר בשל הכאב החד ביד.  לאחר זמן מה החלה לחוש ירידה בתפקוד ובניידות ובכאב שהלך והתעצם. היא פנתה לד”ר מזרחי, ששלח אותה לבדיקות הדמיה שהדגימו שבר חמור בעמוד השדרה בגב התחתון.

בתום הליך תכנון קפדני בשיתוף עם מומחי ההדמיה הניתוח בוצע בגישה זעיר פולשנית קדמית: הניתוח החל בחתך זעיר של מספר מילימטרים בבטן, שבוצע על ידי ד”ר רם שפירא, מומחה בניתוחים מסוג זה בחלל הבטן ומנהל היחידה לניתוחים בריאטריים והמשיך במלאכת השחרור העצבי והקיבוע הקדמי על ידי ד”ר מזרחי וד”ר ברזילי. בהמשך בוצע קיבוע אחורי בשיטה זעיר פולשנית ע”י רובוט – מערכת מהחדישות ביותר שקיימות היום בעולם של חברת MAZOR שמאפשרים לאתר את מיקומו המדויק של כל המערכת הקיבוע.
“בניתוח אנו פותחים פתח זעיר בגישה זעיר פולשנית דרך דופן הבטן, ללא כניסה כמובן לחלל הבטן. היתרון הבולט בגישה זו הוא המעבר הישיר לגוף החוליה ללא חשיפה כלל לעצבים. הניסיון הרב בניתוחים בריאטריים מאפשר לנו דרך גישה הנוחה ביותר ללא נזקים לאברים הסמוכים כלל. גישה זו מאפשרת החלמה טובה יותר כמעט ללא כאבים”. מסביר ד״ר שפירא.

לדברי ד”ר מזרחי, “העבודה בחלל הצר בפתח הזעיר דורשת מיומנות רבה שכן, עורקים וורידים של חלל הבטן ועצבי עמוד השדרה חשופים ולנו המנתחים יש יכולת תמרון קטנה. המכשור החדיש בהנחיה רובוטית תוך שימוש במערכת קיבוע ראשונה מסוגה בישראל שתומכת בעמוד השדרה ב 360 מעלות חוסכת חתכים בשרירים ומאפשרת איחוי מהיר ביותר ומדויק יותר ללא כאבים. ניתוחים בחתך זעיר מאפשרים תוצאות מיטביות מבלי לפצוע את השרירים, וחוסך ניתוחים פולשניים וכואבים שההחלמה מהם אורכת למעלה מחודש. מספר מחקרים כבר בדקו את הנושא שמשווה את הנתונים קשורים להצלחה וזמן החלמה בין ניתוחי זעיר פולשני וניתוחים ״פתוחים” עם יתרון משמעותי לגישה זעיר פולשנית. בנוסף, זה כבר הפך להיות מאוד ברור, שקיבוע של עמוד שדרה תחת שימוש של רובוט מדויק יותר בהשוואה לשיטות המסורתיות. לכן, בכדי לתת הטיפול האופטימלי למטופלים שלי, אני משתמש בכלים מתקדמים המותאמים באופן אישי לכל מקרה. אני גאה להיות בין החלוצים בגישות החדשניות ביותר שמשפרות את איכות חייהם של מטופלינו”.

התמונה באדיבות שערי צדק

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה