Back pain

קנאביס רפואי כמענה לטיפול בכאב במסגרת ההסכם חדש שנחתם בין משרד הבטחון לחברת SyqeAir – שאלות ותשובות עם לימור בהט כהנוביץ

משרד הביטחון מכיר בקנאביס רפואי כמענה לטיפול בכאב ואף מסבסד את העלויות עבור נכי צה”ל וכוחות הביטחון. רבים מהם מעידים כי הטיפול בעזרת קנאביס רפואי הוא היחיד שהצליח להחזיר לידיהם את היכולת לתפקד ולנהל אורח חיים תקין. אנחנו שמחים להביא מקבץ שאלות ותשובות עם לימור בהט כהנוביץ, מנהלת פעילות ישראל בחברת סאיקי, החברה שפיתחה את משאף הקנאביס הרפואי המדיד  SyqeAir.

“כשלב ראשון” מציעה לימור, “חשוב להכיר את תחום הטיפול בקנאביס הרפואי; בשנים האחרונות, השימוש בקנאביס רפואי לטיפול בכאב כרוני ובמחלות נוספות, נמצא בעלייה מתמדת. כמובן בהתאם לחוק ולהתוויות שהגדיר משרד הבריאות, באמצעות היק”ר (יחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות). עם זאת, המידע רב, מגוון התכשירים שנמצאים בשימוש על ידי מטופלים רחב וריבוי השימושים יוצר בלבול רב ודיס-אינפורמציה בקרב המטופלים.

אילו מחלות מאושרות לקבלת רישיון לקנביס רפואי?

“עפ”י נתוני משרד הבריאות (דצמבר 2022) כ-123,000 בעלי רישיון לטיפול בקנביס רפואי, מתוכם  כ- 66,000 הינם בעלי רישיון עבור התוויית כאב עצבי כרוני. מדובר באחוז מאוד גבוה של ישראלים הסובלים מכאב עצבי כרוני – תחום שבו הטיפול עם הקנביס הרפואי בולט ביעילותו. מעל לכ- 18,000 מחזיקים ברישיון עקב פוסט טראומה (PTSD). מחלות נוספות המוכרות לטיפול בקנאביס רפואי הן – מחלת הסרטן, קרוהן, קוליטיס, נוירופתיה סוכרתית, פרקינסון, אפילפסיה טרשת נפוצה, אוטיזם, טורט ועוד, רשימת המחלות המלאה והמפורטת מופיעה באתר משרד הבריאות (נוהל 106).”

האם הקנאביס הרפואי משמש כתרופה?

בחוק, הקנאביס הרפואי עדיין מוגדר כ- “סם מסוכן” אך יחד עם זאת המערכת הרפואית מכירה בכך שקיימים שימושים רפואיים לקנביס, העשויים להקל על חולים במחלות מסוימות. למרות שהקנביס אינו רשום כתרופה, משרד הבריאות סבור שיש להתייחס למוצריו המשמשים למטרות רפואיות, ככל האפשר, כפי שמתייחסים לתרופה או תכשיר רשומים הכוללים חומר המוגדר כסם מסוכן והחייבים בפיקוח ובהסדרה לצורך הבטחת בריאות הציבור. זאת גם בהתחשב באופיו המיוחד המבוסס על צמח ולא על חומרי גלם המיוצרים במעבדה או במפעל בצורה הדירה.

“אופן הרכישה והצריכה שונים מתרופה קונבנציונלית; בעוד שעבור תרופה רגילה עלינו לפנות לרופא משפחה או לרופא מומחה להשגת מרשם, במקרה הזה על המטופל לפנות לרופא שמוסמך ע”י משרד הבריאות להנפיק רישיון לקנביס רפואי המהווה אישור לטיפול בקנאביס רפואי.”

למי פונים מטופלי כוחות הביטחון, על מנת לקבל רישיון לקנאביס רפואי?

התהליך לקבלת רישיון לקנביס רפואי (בישראל) הוא קבוע ואחיד עבור כל מי שמבקש רישיון:  בשלב ראשון – יש לבקש ולקבל המלצה לטיפול בקנביס רפואי מרופא מומחה בתחום המחלה המוכרת כנכות (והמאושרת לקנביס ע”י משרד הבריאות). לדוגמה: אם ישנו מטופל שסובל מכאב עצבי כרוני בגלל פריצות דיסק, האורתופד או רופא במרפאת כאב שטיפלו בו הם הכתובת הראשונה לפנות אליה. באותו שלב, נדרש לקבל מהרופא גם סיכום רפואי – מסמכים שמעידים על מיצוי הטיפולים התרופתיים הקונבנציונליים (כמו מרשמים של תרופות שהמטופל נטל לאורך תקופה). במידה וקיים רקע של בעיות נפשיות, נדרשת המלצה מפסיכיאטר\ית על כך שהשימוש בקנאביס רפואי אינו מעמיד את המטופל בסיכון אפשרי. זו תהיה דרישה של הרופא\ה, כך שכדאי להיערך אליה מראש.

עם המסמכים הללו, יש לפנות למרפאה המחוזית (כל מטופל או מטופלת באזור מגוריהם) ולבקש הפניה לרופא אמון – רופא המוסמך מטעם משרד הביטחון, להנפיק רישיון לקנאביס רפואי . חשוב לדעת: מבחינת משרד הבריאות, ההתאמה לטיפול עם קנביס רפואי היא בהתאם לנוהל השווה לכולם. אבל, מבחינת משרד הביטחון – רק מי שאושרו לו 30% נכות (לפחות), מקבל מימון מלא עבור הטיפול.”

האם רישיון הינו רישיון זהה  לכל סוגי הקנאביס? אם לא, אילו סוגים יש?

“הרישיון לקנביס מתייחס לשלושה פרמטרים: צורת המתן (מחסנית למשאף, תפרחת לעישון או אידוי ושמן למתן דרך הפה), ריכוזי החומרים הפעילים  בקנביס שנקראים THC  ו- CBD והמינון החודשי. צורות המתן המאושרות לשימוש בארץ הן: תפרחות (בעזרת אידוי או עישון), שמן (בליעה) ומשאף (בעזרת מחסנית קנביס). ריכוז החומרים הפעילים בקנביס נקבע ע”י אחוז שני החומרים הפעילים ביותר (מתוך מאות חומרים פעילים שיש בתפרחת) –  THCו-CBD. ישנן תפרחות שבהן אחוז החומרים זהה (מאוזן) ותפרחות שבהן חומר אחד נמצא באחוזים גבוהים מהשני. המינון נקבע בגרמים עבור צריכה חודשית כאשר מדובר בתפרחת ובמיליליטר כאשר מדובר בשמן.”

האם הרישיון הוא “לכל החיים”, או שצריך לחדש אותו?

“הרישיון הראשון ניתן לכולם לתקופה של חצי שנה, שלאחריה (אם רוצים להמשיך בטיפול) יש לחזור לרופא הממליץ ולקבל המלצה לחידוש הרישיון. עם ההמלצה לחידוש חוזרים לרופא האמון לניפוק רישיון עדכני. הפעם, אין צורך להצטייד במסמכים רפואיים נוספים. ההמלצה מספיקה. אם המטופל מאוזן מבחינת הטיפול: הטיפול מפחית את הכאב או התסמינים ואינו גורם לתופעות לוואי או לבעיות בריאותיות כלשהן, ניתן לקבל רישיון לשנה. במידה ולא כך המצב, לרוב יינתן רישיון לחצי שנה נוספת, בלבד. חידוש הרישיון הוא תמיד עבור ההתוויה המקורית, לא עבור מחלה חדשה.”

אם רוצים לשנות את הרישיון: למשל, מרישיון עבור שמן לרישיון עבור משאף, מה עושים?

“שינוי הרישיון ייעשה בהמלצת רופא מומחה, בלבד. אפשר לבקש לעבור (למשל, אם השמן אינו עוזר או גורם לתופעות לוואי קשות) אבל ההחלטה היא של הרופא בלבד.”

האם תהליך בקשת הרישיון שונה בין נכי צה”ל ובין מטופלים שאינם נכי צה”ל?

“קבלת רישיון לקנאביס בהתאם ובכפוף לנוהל 106 של משרד הבריאות והוא חל על כל האזרחים באופן שווה. ההבדל קיים בסבסוד הטיפול מצד משרד הביטחון. כדי לתת מענה למטופלים הזקוקים לטיפול בקנביס רפואי במשרד הביטחון יש רופאי אמון המוסמכים להנפיק רישיון לקנביס רפואי בביקור ללא עלות .לחילופין מטופלים יכולים לפנות לרופא מורשה להנפיק קנביס רפואי ולקבל החזר הוצאות עבור הנפקת הרישיון בהתאם להנחיות אגף השיקום הנמצאות באתר.

כיצד ניתן לממש את הסבסוד? האם ישנם שינויים לגבי סבסוד קנביס למטופלי משרד הביטחון?

“מטופלים שמוכרים כנכי צה”ל או נכי כוחות הביטחון דרך משרד הביטחון (30% נכות ומעלה) מקבלים סבסוד מלא מטעם אגף השיקום של משרד הבטחון. מטופלים אלו ישלמו מכיסם  את עלות הטיפול בקנביס רפואי, בהתאם לרישיון שלהם, ויקבלו את ההחזר מאגף השיקום, באמצעות הגשת בקשה מסודרת באזור אישי באתר אגף שיקום, או דרך מרפאת המחוז. גם מבחינת תהליך ההחזרים, משרד הביטחון עשה שיפור משמעותי בתהליך ובמתן מענה מהיר”

על איזו הקלה מבשר ההסכם?

ההסכם שנחתם בין חברת סאיקי למשרד הביטחון, בו משרד הביטחון מתחייב לממן ולספק את משאף SyqeAir ומחסנית סאיקי לקנביס רפואי, אומר שמעתה מטופלי SyqeAir שזכאותם לטיפול עם קנביס מאושרת ע”י משרד הביטחון כבר לא יצטרכו לשלם מכספם הפרטי, לשלוח קבלה ולהמתין להחזר כספי. משאף SyqeAir (רכישה חד-פעמית) ומחסניות הקנביס לטיפול החודשי יישלחו למטופלים בחינם, ישירות מבית המרקחת.

מדובר בבשורה והתקדמות חשובה, מהלך פורץ דרך שנועד להקל על מטופלי כוחות הביטחון, למנוע מהם הוצאה כספית והליך בירוקרטי.  על מנת להיכלל בהסכם, מטופלי משהב”ט צריכים לפנות למרפאת המחוז המשויכת להם ולקבל הפנייה בהתאם לרישיון שברשותם.

יתר תצורות המתן לקנביס רפואי המאושרות עפ”י חוק לשימוש (עישון, אידוי ושמן) ממשיכים להתנהל בנוהל תשלומים רגיל של רכישה והגשת בקשה להחזרים כספיים.

לנכי משרד הביטחון המוכרים ע”י משרד הביטחון. בהתאם להתוויות המאושרות ע״י משרד הבריאות. השימוש במשאף מותנה בהמלצת רופא וברישיון לשימוש לקנאביס רפואי של משרד הבריאות, בהתאם לדרישות הדין. נבדק מחקרית. אין באמור משום המלצה רפואית. לבעלי רישיון למחסנית למשאף מסוג .Sativa T20C4

מחסנית סאיקי מכילה בתוכה קנביס רפואי מזן סאטיבה T20C4  של בדרוקאן. לא ניתן להכניס אליה  תפרחת שונה.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה