Bipolar Disorder

בדיקת דם עשויה לסייע באבחנה של הפרעה דו-קוטבית (JAMA Psychiatry)

בדיקת דם להערכת סמנים בדם הקשורים עם תסמיני מאניה עשויה לסייע בזיהוי חולים עם הפרעה דו-קוטבית אשר אובחנו בשוגג בעבר כלוקים בהפרעת דיכאון מג’ורית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry.  מהנתונים עולה כי הבדיקה עשויה לזהות עד 30% מהחולים עם הפרעה דו-קוטבית לבדה ועשויה להיות יעילה עוד יותר בשילוב עם הערכה פסיכומטרית סטנדרטית.

במחקר להוכחת-עיקרון ביקשו החוקרים לזהות סמנים המזהים באופן מדויק הפרעה דו-קוטבית, אשר לעיתים קרובות מאובחנות בשוגג כהפרעת דיכאון מג’ורית לאחר החפיפה בתסמינים והעדר כלים אבחנתיים אובייקטיביים.

המחקר כלל 241 משתתפים (70% נשים; גיל ממוצע של 28 שנים) ממחקר Delta Study מבריטניה אשר אובחנו עם הפרעת דיכאון מג’ורית בחמש השנים האחרונות וחוו תסמיני דיכאון כפי שנקבע לפי שאלון PHQ-9 (או Patient Health Questionnaire) עם מדד של 5 נקודות ומעלה.

המשתתפים השלימו שאלונים ברשת שכללו שאלות משאלון Mood Disorder Questionnaire ומדד Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale והתבקשו להשיב טיפת דם יבשה בצום. החוקרים בחנו את דגימות דם להערכת 630 מטבוליטים ויצרו קשר עם משתתפים באמצעות הטלפון להערכת אבחנות לאחר 6 ו-12 חודשים בעזרת ה- Cancer של ארגון הבריאות העולמי.

החוקרים התבססו על פאנל של 17 ביומרקרים לזיהויי נכונה של 67 (27.8%) משתתפים עם הפרעה דו-קוטבית שאובחנו בשוגג בעבר עם הפרעת דיכאון מג’ורית. הם אישרו אבחנת של הפרעת דיכאון מג’ורית ב-174 החולים הנותרים.

הסמנים בשימוש בבדיקה היו בקורלציה בעיקר עם תסמיני מאניה במהלך החיים ותוקפו בקבוצה נפרדת של 30 משתתפים. החוקרים זיהו פאנל ביומרקרים עם שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.71 (p<0.001), כאשר Ceramide d18:0/24:1 זוהה כסמן המשמעותי ביותר.

שילוב תוצאות ביומרקרים עם נתונים עליהם דיווחו המטופלים שיפרו משמעותית את תוצאות מודלים אבחנתיים על-בסיס נתונים דמוגרפיים נרחבים ומידע משאלוני Patient Health Questionnaire ו-Mood Disorder Questionnaire.

הערך המוסף של הסמנים היה בולט במיוחד במקרים בהם נתונים אודות תסמינים פסיכיאטריים לא היו זמינים, עדות לכך שבדיקת הביומרקרים עשויות לסייע לחולים שאינם מדווחים על התסמינים שלהם עם אי-ודאות באשר לאבחנה.

JAMA Psychiatry, Oct 25, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה