Bleeding

בטיחות טיפול מוקדם בנוגדי-טסיות בחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד שטופלו ב-Alteplase (מתוך J Stroke Cerebrovasc Dis)

שבץ

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול מוקדם בנוגדי-טסיות בתוך פחות מ-24 שעות ממתן Alteplase לא הביא לעליה בסיכון לדימום תוך-מוחי, דימום ממערכת העיכול או תוצאות שליליות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Alteplase מומלץ לטיפול בחולים עם אירוע מוחי איסכמי הפונים תוך 4.5 שעות מהופעת התסמינים. לאור סיכון לדימומים, ההנחיות הנוכחיות מציעות לדחות טיפול נוגד-טסיות למשך 24 שעות לאחר Alteplase. עם זאת, בתרחישים ספציפיים ייתכן צורך במתן נוגד-טסיות בתוך חלון הזמנים של 24 שעות ממתן Alteplase. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הבטיחות של טיפול מוקדם בנוגדי-טסיות בתוך 24 שעות ממתן Alteplase.

המחקר התצפיתי, רטרוספקטיבי, כלל מבוגרים עם אירוע מוחי איסכמי חד שטופלו ב-Alteplase וסווגו לפי מתן מוקדם של נוגדי-טסיות (בתוך 24 שעות) או מתן הטיפול בהתאם להנחיות. החוקרים השוו את שיעור אירועי דמם, כולל דמם תוך-גולגולתי תסמיני ו/או דימום ממערכת העיכול, שיעורי תמותה באשפוז, תוצאות שליליות (מדד Modified Rankin Score של 3-6) ומשך אשפוז.

מדגם המחקר כלל רוב של משתתפים ממוצא אפריקאי-אמריקאי (72%) ונשים (53%) עם גיל חציוני של 62 שנים. חציון מדד NIHSS היה גבוה יותר בקרב חולים שקיבלו טיפול מוקדם בנוגדי-טסיות (5 לעומת 7, p=0.04) ובחולים בזרוע הטיפול המוקדם תועד סיכוי גבוה יותר להשלים טיפול אנדווסקולארי (26% לעומת 8%, p<0.0001).

בחולים שטופלו ב-Alteplase בלבד ולא השלימו טיפול אנדווסקולארי, לא תועדו הבדלים בשיעור אירועי דמם תוך-גולגולתי תסמיני (1.4% לעומת 0%, p=0.1), דימומים ממערכת העיכול, תמותה באשפוז, תוצאות שליליות, או משך אשפוז.

ממצאי המחקר מעידים כי טיפול מוקדם בנוגדי-טסיות, בתוך 24 שעות ממתן Alteplase, לא הביא לעליה בסיכון לדימום תוך-גולגולתי תסמיני, דימום ממערכת העיכול או תוצאות שליליות בחולים שטופלו ב-Alteplase בלבד כנגד אירוע מוחי איסכמי חד.  החוקרים קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים נוספים לאישור ממצאי המחקר.

 

J Stroke Cerebrovasc Dis. 2022 Nov 5

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה