Bleeding

קשישים עם מחלת כליות כרונית בסיכון מוגבר לסיבוכי דמם (Kidney Int)

בקשישים עם מחלת כליות כרונית תועד סיכון מוגבר לדימום מג’ורי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Kidney International. עוד עולה מהנתונים כי טיפול מיותר באספירין הינו אחד מגורמי הסיכון לאירועי דמם באוכלוסייה זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות השכיחות הגבוהה של מחלת כליות כרונית בקשישים, אין נתונים אודות הסיכון לדימום באוכלוסייה זו מאחר והמחקרים הקיימים, כולל סקירה שיטתית של Cochrane, מבוססים על אוכלוסיות צעירות יותר או חולים עם מחלת כליות מתקדמת. נתוני מחקר ASPREE (או Aspirin in Reducing Events in the Elderly) מספקים הזדמנות לבחון את הסיכון לדימום בקשישים עם מחלת כליות כרונית.

החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק משני ובחנו את הנתונים אודות 17,976 חולים עם מחלת כליות כרונית בגילאי 70 שנים ומעלה ממחקר ASPREE, מטרה לקבוע את הקורלציה בין דימום בקשישים ובין מחלת כליות כרונית.

החולים קיבלו טיפול יומי באספירין מצופה במינון 100 מ”ג או פלסבו, עם חציון משך מעקב של 4.5 שנים. ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי הקשר בין דימום מג’ורי ובין קצב פינוי גלומרולארי משוער או יחס אלבומין:קריאטינין. עוד הושלם ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר בין אספירין עם מחלת כליות כרונית והסיכון לדימום.

בהשוואה לחולים ללא מחלת כליות כרונית, באלו עם מחלת כליות כרונית תועד סיכון מוגבר לאירועי דמם מג’ורי (10.4 מקרים ל-1,000 שנות-אדם לעומת 6.3 מקרים ל-1,000 שנות-אדם), סיכון מוגבר לדמם וסיכון יחסי גבוה יותר לאלבומינוריה. מהנתונים עלתה קורלציה בין מחלת כליות כרונית ובין עליה של 35% בסיכון לדימום.

גורמי סיכון נוספים לאירועי דמם בחולים עם מחלת כליות כרונית כללו גיל מתקדם, יתר לחץ דם, עישון וטיפול באספירין. עם זאת, החוקרים לא זיהו השפעה מובהקת סטטיסטית לטיפול באספירין על אירועי דמם לפי מחלת כליות כרונית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אבחנה של מחלת כליות כרונית בקשישים ללא מחלות אחרות מלווה בסיכון מוגבר לאירועי דמם מג’ורי, עם עליה בסיכון עם החמרת אלבומינוריה או ירידת קצב פינוי גלומרולארי משוער. לאור הקשר בין מחלת כליות כרונית ואירועי דמם בקשישים, דרושות גישות להפחתת הסיכון לדימום, דוגמת הפסקת טיפול מיותר באספירין, הפסקת עישון ואיזון לחץ דם.

Kidney Int, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה