Cardiac Rhythm Management

התוצאות ארוכות הטווח בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל (ESC Heart Fail)

במאמר שפורסם בכתב העת ESC Heart Failure מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי כשני-שליש מהחולים עם אי-ספיקת לב לא-מפוצה חדה עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל, הלכו לעולמם בתוך חמש שנים, מחציתם עקב מחלות לב וכלי דם ומחציתם מסיבות אחרות. מחלת עורקים כלילית ואי-ספיקת מסתם טריקוספידלי נקשרו עם סיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים ואירועים שאינם-קרדיווסקולאריים, אך הסיכון ארוך הטווח אינו מובן היטב. כעת הם ביקשו לבחון את ההיארעות והגורמים המנבאים אירועים קרדיווסקולאריים ואירועים שאינם-קרדיווסקולאריים בטווח הארוך.

המחקר כלל חולים עם אי-ספיקת לב חדה, מקטע פליטה של 45% ומעלה, עם רמות NT-proBNP מעל 300 ננוגרם/ליטר, אשר לקחו חלק במחקר Karolinska-Rennes Study בשנים 2007-2011 ועברו הערכה חוזרת לאחר 4-8 שבועות במצב יציב. מעקב ארוך-טווח הושלם בשנת 2017.

ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי גורמים המנבאים תמותה קרדיווסקולארית ותמותה שאינה-קרדיווסקולארית.

מדגם המחקר כלל 539 חולים (גיל חציוני של 78 שנים; 52% נשים), מהם 397 חולים היו זמינים למעקב ארוך-טווח.

לאורך חציון מעקב של 5.4 שנים, 269 חולים (68%) הלכו לעולמם, 128 (47%) עקב מחלות לב וכלי דם ו-120 (45%) עקב סיבות אחרות.  שיעורי היארעות תמותה קרדיווסקולארית עמדו על 62 מקרים ל-1,000 שנות-מטופל (רווח בר-סמך 95% של 52-74) ושיעורי היארעות תמותה מסיבות אחרות עמדו על 58 מקרים ל-1,000 שנות-מטופל (רווח בר-סמך 95% של 48-69).

גיל מתקדם ומחלת עורקים כלילית זוהו כגורמים מנבאים בלתי-תלויים של תמותה קרדיווסקולארית, כאשר אנמיה, אירוע מוחי, מחלת כליות, מדד מסת גוף נמוך וריכוז נתרן ניבאו תמותה מסיבות אחרות.  מהביקור במצב יציב לאחר 4-8 שבועות, אנמיה, מחלת עורקים כלילית ואי-ספיקה של המסתם הטריקוספידלי זוהו כגורמים המנבאים תמותה קרדיווסקולארית, כאשר גיל מתקדם ניבא סיכון מוגבר לתמותה שאינה עקב מחלות לב וכלי דם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מעידים כי כשני-שליש מהחולים עם אי-ספיקת לב לא-מפוצה חדה ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל אינם שורדים לאחר חמש שנים, כאשר מחלות לב וכלי דם אחראיות למחצית ממקרי התמותה. מחלת עורקים כלילית ואי-ספיקת מסתם טריקוספידלי לוו בסיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית, היסטוריה של אירוע מוחי, מחלת כליות, מדד מסת גוף נמוך וריכוז נתרן נמוך לוו בסיכון מוגבר לתמותה שאינה עקב מחלות לב וכלי דם ואנמיה וגיל מתקדם לוו בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה.

ESC Heart Fail, March 10, 2023

2 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה