Cardio Thoracic Surgery

ניתוחי המסתם המיטרלי בחולים עם אי ספיקת הלב: תובנות ממחקר ACRON /מאת ד”ר שרוני, עורך מדור ניתוחי לב

אקר וחב’ מקבוצת מחקר ACRON. J Thorac Cardiovasc Surg. 2006 Sep;132(3):568-77

מטרות: להעריך במחקר פרוספקטיבי, רנדומלי, רב מרכזי את הבטיחות והיעילות של ניתוח המסתם המיטרלי עם או בלי התקן CorCap בחולים עם אי ספיקת (אי”ס) לב חדשה בדרגה II עד IV.

רקע: אמנם ניתוחי המסתם המיטרלי מבוצעים בהצלחה בחולים עם אי”ס הלב, הבטיחות והיעילות לאורך זמן לא נבדקו במחקר רב מרכזי, פרוספקטיבי. CorCap הינו התקן רשת המקיף את הלב ותומך בו חיצונית (לינק לאיור של ההתקן). בכך קטן המתח בדופן ומקודם תהליך חזרת הלב לתצורתו המקורית (remodeling). התקן זה הוצע כאפשרות טיפולית כפרוצדורה יחידה או בצמוד לניתוח המסתם המיטרלי.

שיטות: תת קבוצה של 193 חולים גויסו לזרוע של ניתוח (תיקון או החלפה) של המסתם המיטרלי במסגרת מחקר ACRON. 102 חולים עברו רנדומיזציה לניתוח המסתם המיטרלי בלבד (קבוצת הביקורת) ו- 91 חולים נבחרו ברנדומיזציה לקבל את התקן CorCap בנוסף לניתוח המסתם המיטרלי. זמן המעקב הממוצע היה 23 חודשים.

תוצאות: בקבוצת הניתוח של המסתם המיטרלי, שיעור התמותה (30 יום) היה 1.6%. ניתוח המסתם המיטרלי לווה בירידה מתמשכת בנפח הסוף דיאסטולי של החדר השמאלי, בנפח הסוף סיסטולי, במסה של החדר, עליה במקטע פליטה ואינדקס תצורת החדר. כל אלו מעידים על חזרה לתצורתו המקורית של הלב. הישנות של אי”ס מיטרלית היתה בלתי שכיחה. ניצפה שיפור במדדי איכות החיים, יכולת ביצוע מאמצים ודרגה תיפקודית.

הוספה של מתקן ה- CorCap גרמה לשיפור מובהק נוסף במדדי החדר השמאלי וכן נטיה (אך לא מובהקת) לירידה בשיעור הפרוצדורות הלבביות אשר בוצעו במשך תקופת המעקב וכן לשיפור איכות החיים.

מסקנות: הממצאים מצביעים על יתרון לניתוח המסתם המיטרלי. יתרון נוסף בשיפור במימדי החדר השמאלי מושג עם התקן ה- CorCap. השיפור בתצורת חדר שמאל, ביחד עם שיעור תמותה נמוך צריך לעודד רופאים לביצוע ניתוחי המסתם המיטרלי עם התקנת ה- CorCap כפרוצדורה משלימה וזאת בחולים עם אי”ס הלב, המטופלים תרופתית באופן מקסימלי.

דגשים נוספים מהמאמר ועיקרי מאמר הסקירה בנושא (ד”ר גרוסי, ניו יורק). מאת עורך מדור ניתוחי לב, ד”ר רם שרוני

המחקר דן בתוצאות ניתוח (תיקון או החלפה) של המסתם המיטרלי במצב בו הסיבה לאי”ס המסתם הנה פונקציונלית. מצב זה מאופיין באי ספיקת המסתם בו עלעלי המסתם עצמם תקינים, מיתרי המסתם (כורדאות) אינן מאורכות ואין עיבוי של המנגנון התת מסתמי. בפתולוגיה זו קיימת הרחבה של טבעת (אנולוס) המסתם או הרחבה של חדר שמאל, בעיקר בחלקו האחורי, דבר הגורם למיקום מחדש של השרירים הפפילרים ובעקבות כך משיכה של עלעלי המסתם ואובדן היצמדותם בעת סיסטולה (tethering). אי”ס פונקציונלית מתרחשת בד”כ בעקבות הרחבת החדר השמאלי כחלק מקרדיומיופטיה איסכמית או על רקע אחר. מתקבל איפה שבמרבית המקרים של אי”ס פונקציונלית, קיימת ירידה בתפקוד הסיסטולי של החדר השמאלי.

הממצא הבולט שעלה ממחקרים קודמים שדנו בתיקון מסתם מיטרלי בשל בעיה פונקציונלית, היא שהפתולוגיה המיטרלית הינה מישנית לפתולוגיה בחדר השמאלי כך שתיקון המסתם אינו מביא באופן מיידי לשיפור במדדים של החדר השמאלי והפרוגנוזה תלויה במהלך של הקרדיומיופתיה. בנוסף, במצבים של ירידה קשה בתפקוד החדר השמאלי, עצם תיקון אי ספיקת המסתם מהווה עומס פתאומי על החדר השמאלי שכעת דוחף את כל נפח הפעימה מול לחצים סיסטמים (באבי העורקים), מצב העלול להביא לעומס וכשל לבבי.

לציין שהמחקר הכליל חולים עם dilated cardiomyopathy אך מתוכם רק מיעוט מהחולים (6.2%) סבלו מקרדיומיופתיה על רקע איסכמי. מרבית החולים לא היו לבנים. באשר לשיטת התיקון עצמו, מרבית החולים (155) עברו אנולופלסטיה מול 29 חולים אשר עברו החלפת מסתם. רוב התיקונים בוצעו עם טבעת גמישה, שאינה שלמה (ע”ש קוסגרוב).

המחברים מדווחים על שיעור תמותה נמוך ביותר (1.6%) בקבוצת חולים אלו, הנחשבים לבעלי סיכון גבוה.  כמו כן, שיעור השרדות של 85% לאורך שנתיים גם הוא נחשב למרשים בקבוצה זו של חולים. מדדי החדר, כפי שנרשמו בבדיקות אקוקרדיוגרפיה, מעידות על רגרסיה של תהליך הרחבת החדר (re-remodeling). מעניין שאין הבדל בשיעור התמותה של תיקון המסתם מול החלפת המסתם. לא מצוינת אנליזה של תוצאות התיקון עפ”י סוגי הטבעות (שלמה/חלקית, רכה או קשיחה).

הוספת התקן ה- CorCap האיצה את תהליך ה- re-remodeling, אך ללא שינוי בפרופיל הקליני של החולים.

ייחודו של המאמר בכך שהוא מדגים את הבטיחות והיעילות של ניתוח המסתם המיטרלי בחולים עם dilated cardiomyopathy. יעילות הניתוח מתבטאת בשיפור במדדי החדר, עליה במקטע פליטה ושיפור בפרופיל הקליני של החולים.

השיפור המודגם בחולים הללו בעקבות ניתוח המסתם המיטרלי אינו ברור כלל ועיקר. יש להדגיש שקיימות ספקות רבים, בקרב עמיתנו הקרדיולוגים, באשר לנחיצות ויעילות ניתוח זה. ספקות אלו כמובן מושתתות על מאמרים מדעיים ומוצאות את ביטויים בהמלצות שונות. עבודה של WU ב- JACC משנת 2005, אשר ניתחה את הגורמים המשפיעים על השרדות של חולים עם אי”ס מיטרלית פונקציונלית, לא מצאה, באנליזה מרובת משתנים, שתיקון המסתם מהווה מנבא להשרדות טובה יותר. יש לזכור שזוהי היתה עבודה רטרוספקטיבית, אמנם עם התאמה בשיטת propensity . העבודה הנוכחית תיארה את התוצאות בניתוח, והדגימה תוצאות מצוינות אך לא השוותה תוצאות אלו לטיפול שמרני.

בקורס “לימודי המשך” של ACC הדן בניתוח המסתם המיטרלי בחולים עם אי”ס הלב מוצהר ש-“ניתוח בשל אי”ס פונקציונלית תוצאתו מועטה, אם בכלל, על שיעור השרדות החולה”.

גם הקווים המנחים (guidelines) החדשים של ACC/AHA מציינים שהמלצות לניתוח מיטרל בחולים אלו עדיין לא בוססו  או שהן “תחת פיתוח” (לינק).

המאמר, בהיותו מבוקר ופרוספקטיבי, בו בדיקות האקוקרדיוגרפיה מפוענחות במרכז נפרד, בצורה סמויה מהווה תרומה חשובה לסתירה של הגישה הסקפטית הרווחת בקרב חלק גדול מהקהילה באשר לפתרון ניתוחי בחולים עם אי”ס פונקציונלית של המסתם המיטרלי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הערכת סיכונים ומניעת נפילות בקרב מבוגרים המתגוררים בקהילה – סקירה (JAMA)

    הערכת סיכונים ומניעת נפילות בקרב מבוגרים המתגוררים בקהילה – סקירה (JAMA)

    נפילות הן גורם שכיח – וניתן למניעה – לתחלואה ולתמותה בקרב מבוגרים ברחבי העולם. סקירה זו מה-JAMA עוסקת בהערכת סיכונים ובמניעת נפילות בקרב מבוגרים המתגוררים בקהילה. על פי סקר טלפוני ארצי מייצג משנת 2018, כ-27% מהמבוגרים מעל גיל 65 נפלו במהלך השנה הקודמת. מתוך האירועים הללו, 59% מהם דווחו על ידי נשים ו-41% על ידי […]

  • אי ספיקת לב עם מקטע פלִיטה שמור: כל מה שצריך לדעת בקצרה (THE LANCET)

    אי ספיקת לב עם מקטע פלִיטה שמור: כל מה שצריך לדעת בקצרה (THE LANCET)

    אי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור (HFpEF) היא אתגר קליני משמעותי עם שכיחות גוברת ברחבי העולם. מאמר זה מה-LANCET מציע כי אבחון וניהול מדויקים של  HFpEF מחייבים גישה רב תחומית, תוך התחשבות בהתייצגות הקלינית, בסָמנים ביולוגיים מתאימים ובהדמיה. אי ספיקת לב עם מקטע פלִיטה שמור (HFpEF) היא אתגר קליני המתייצג עם מגוון של סימפטומים […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית לזיהוי אי-ספיקת לב במהלך בדיקה גופנית (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית לזיהוי אי-ספיקת לב במהלך בדיקה גופנית (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור אלגוריתם בינה מלאכותית לזיהוי אי-ספיקת לב במהלך בדיקה גופנית שגרתית. המערכת נועדה לזהות במהירות מקטע פליטה נמוך במהלך הבדיקה הגופנית של המטופלים. האלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית (Eko Low EF AI) פותח בשיתוף פעולה של מאיו קליניק עם Eko Health ומיועד לשימוש עם פלטפורמת זיהוי […]

  • טיפול בתרופות ממשפחת ARB עשוי להאט פיברוזיס בנשים עם היצרות מסתם הוותין (Can J Cardiol)

    טיפול בתרופות ממשפחת ARB עשוי להאט פיברוזיס בנשים עם היצרות מסתם הוותין (Can J Cardiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Canadian Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים עם היצרות מסתם וותין, טיפול בתרופות ממשפחת ARB (או Angiotensin Receptor Blocker) עשוי לסייע בהפחתת פיברוזיס של המסתם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחת ARB עשויות להאט את התקדמות היצרות מסתם הוותין הודות להשפעות אנטי-פיברוטיות […]

  • מבחן מאמץ לב-ריאה מסייע בהערכת ליקוי תפקודי בחולים עם עמילואידוזיס טרנסתירטין (JAMA Cardiol)

    מבחן מאמץ לב-ריאה מסייע בהערכת ליקוי תפקודי בחולים עם עמילואידוזיס טרנסתירטין (JAMA Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology עולה כי מבחן מאמץ לב-ריאה עשוי לסייע בהערכת הדפוסים הייחודיים של ליקוי תפקודי בחולים עם עמילואידוזיס טרנסתירטין ATTR (או Amyloidosis Transthyretin), מחלה רב-מערכתית, מסכנת-חיים, הנובעת משקיעת סיבי עמילואיד טרנסתירטין. מבחן מאמץ לב-ריאה הינו מדד הזהב להערכת מנגנונים בבסיס אי-סבילות למאמצים בחולי אי-ספיקת לב ומדדים ממבחן זה עשויים לשמש […]

  • התועלת של אנטרסטו בטיפול בחולים מאושפזים עם החמרת אי-ספיקת לב (J Am Coll Cardiol)

    התועלת של אנטרסטו בטיפול בחולים מאושפזים עם החמרת אי-ספיקת לב (J Am Coll Cardiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות בתועלת של טיפול ב-Sacubitril/Valsartan (אנטרסטו) בחולים מאושפזים בשל החמרת אי-ספיקת לב. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים אודות היעילות והבטיחות של טיפול באנטרסטו בחולים מאושפזים עם אי-ספיקת לב לאורך ספקטרום מקטע הפליטה של חדר שמאל. הם […]

  • אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

    אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

    למרות הסיכון הגבוה למחלות לב וכלי דם בחולים המופנים לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, החיסון כנגד נגיף קורונה לא השפיע על התוצאות המג’וריות לאחר ההתערבות ניתוחית ואין סיבה לדחות את מתן החיסון בחולים המופנים להשלמת ניתוח זה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • תוצאות TAVR בחולים עם הרחבת אבי עורקים עולה (Int J Cardiol)

    תוצאות TAVR בחולים עם הרחבת אבי עורקים עולה (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי אין הבדלים משמעותיים בתוצאות פרוצדורת החלפת מסתם וותין בצנתור (Transcatheter Aortic Valve Replacement) בטווח הקצר או בטווח הארוך בין חולים עם היצרות מסתם וותין עם או ללא הרחבה בינונית/חמורה של אבי עורקים עולה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוואת התוצאות קצרות הטווח וארוכות הטווח של […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה