Cholesterol/Lipid disorders

תגובה טובה יותר לטיפול בסטטינים בקרב קשישים לעומת צעירים (Ann Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב קשישים בגילאי 75 שנים ומעלה תועדה ירידה גדולה יותר בריכוז חלקיקי LDL בעקבות התחלת טיפול בסטטינים, בהשוואה למבוגרים שהחלו בטיפול התרופתי לפני גיל 50 שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת שונות רבה בתגובה של ריכוזי LDL לטיפול בסטטינים. הירידה ברמות LDL עשויה להיות תלויה בגיל החולה, עם תגובה שונה בקרב קשישים, אשר לא היו מיוצגים באופן מספק במחקרים אקראיים ומבוקרים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין גיל החולה ובין הירידה בריכוזי LDL בעקבות התחלת טיפול בסטטינים.

מחקר העוקבה התבסס על נתונים אודות 82,958 תושבי דנמרק בין 2008 עד 2018, אשר החלו טיפול ב-Simvastatin או Atorvastatin עם מדידות LDL לפני ובמהלך הטיפול בסטטינים.  במסגרת המחקר נבחנה התגובה לטיפול בסטטינים, אשר הוגדרה כאחוז הירידה בריכוז LDL וההבדל באחוז הירידה בריכוז LDL לפי גיל החולה ומינון הטיפול.

מדגם המחקר כלל 10,388 חולים בגילאי 75 שנים ומעלה.

עם סטטינים בעצימות נמוכה-עד-בינונית, בחולים שהחלו בטיפול בגילאי 75 שנים ומעלה אחוז הירידה הממוצע בריכוז LDL היה גדול יותר, בהשוואה לחולים שהחלו בטיפול לפני גיל 50 שנים – לדוגמא, טיפול ב-Simvastatin לווה בירידה של 39% לעומת 33.8%, בהתאמה, טיפול ב-Atorvastatin במינון 20 מ”ג לווה בירידה של 44.2% לעומת 40.2%, בהתאמה.

ההבדל המתוקן באחוז הירידה בריכוז LDL בקרב אלו שהחלו בטיפול בגילאי 75 שנים ומעלה, בהשוואה לאלו שהחלו בטיפול לפני גיל 50 שנים, עמד על 2.62%.

הקשר היה עקבי בהערכת הטיפול במניעה ראשונית (2.54%) או במניעה שניונית (2.32%), אך היה קטן יותר בחולים שהחלו טיפול בסטטינים בעצימות-גבוהה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בסטטינים בעצימות נמוכה-עד-בינונית מלווה בירידה גדולה יותר ברמות LDL בקרב קשישים לעומת מטופלים צעירים יותר ועשוי להוות טיפול מושך יותר לקשישים בסיכון מוגר לתופעות לוואי.

Ann Intern Med, Aug 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה