Cholesterol/Lipid disorders

שיעורי הטיפול בסטטינים עדיין נמוכים בחולים בסיכון גבוה (Ann Intern Med)

שינויים בקווים המנחים לטיפול בסטטינים בשנת 2013 לא השפיעו משמעותית על היקף הטיפול בסטטינים בחולים בסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סטטינים מפחיתים רמות כולסטרול ועשויים להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. בשנת 2013, ה-ACC/AHA הרחיבו את ההתוויות לטיפול בסטטינים במבוגרים למניעה ראשונית, כולל מדדי סיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית מעבר לסף מסוים.

החוקרים בחנו את מגמות הטיפול בסטטינים בין 1999 עד 2018 על-בסיס נתוני ה-NHANES (או National Health and Nutrition Examination Survey) אודות 21,961 מבוגרים מעל גיל 20 שנים, ללא היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית טרשתית. הם אספו מידע לפני ואחרי יישום ההנחיות משנת 2013.

היקף הטיפול בסטטינים עלה משנת 1999 אך הגיע לשיא של 35% בשנת 2013 למרות הרחבת ההנחיות מטעם ה-ACC/AHA. לא חלו שינויים בשיעור המבוגרים שהתאימו לטיפול בתרופות ממשפחת סטטינים.

השימוש בסטטינים בחולי סוכרת עלה ב-31.1% בין 1999 עד 2014, אך לאחר מכן נותר יציב בין 2014 עד 2018. הטיפול בסטטינים בקרב חולים בסיכון גבוה מ-20% למחלה קרדיווסקולארית טרשתית עלה ב-23.1% בין 1999 עד 2013, אך לא עלה בין 2013 עד 2018.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות הרחבת ההתוויות לטיפול בסטטינים למניעה ראשונית, מדובר בהמלצות מורכבות הדורשות מספר צעדים לחישוב הסיכון. רופאים רבים אינם משתמשים במחשבונים קרדיווסקולאריים באופן שגרתי לאור מחסור בזמן, זמינות הנתונים או שיקולים אחרים. כלי ברשומות הרפואיות המחשבים את הסיכון הקרדיווסקולארי הדגימו תוצאות מבטיחות, אך אלו אינם משמשים באופן שגרתי ואינם מתגברים על מכשולים אחרים.

Ann Intern Med, Dec 5, 2023

לידיעה במדסקייפ

1 תגובה
  1. סילביה יערי
    סילביה יערי אומר:

    קרדיולוג נותן טיפול בסטטין עקב טרשת בקרוטיס.
    ערך המטרה הוא LDL מתחת ל-55.
    הבעיה שקשה להתמיד בטיפול כאשר יש תופעות לוואי כגון: כאבי שרירים ו-10% מהמטופלים סובלים מכאבים במפרקים. לא תמיד יש הענות מקופות החולים לאשר תרופות להורדת LDL באמצעות תרופות יותר ספציפיות ( הכוונה לזריקות רפאטה)

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה