Cirrhosis

MR Elastography עשוי לסייע לזיהוי ודירוג של פיברוזיס כבדי (מתוך כנס ה-AASLD)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי ה-61 של ה- American Association for the Study of Liver Diseases (AASLD), עולה כי לבדיקת Magnetic resonance elastography (MRE) נמצאו רגישות וסגוליות גבוהות בזיהוי ודירוג של פיברוזיס כבדי.

החוקרים מציינים כי במטופלים עם מחלת כבד כרונית יש חשיבות רבה להערכה מדוייקת של מידת הפיברוזיס הכבדי, על מנת לבחון את התקדמות המחלה ולבחור את הטיפול המתאים. הם מסבירים כי ביופסיה כבדית מהווה את מדד הזהב לאבחנה של פיברוזיס, אך מדובר בהליך פולשני שכרוך בסיכון, היענות נמוכה מצד המטופלים, וגם בטעויות דגימה. לדברי החוקרים, בדיקת ה-MRE עושה שימוש בגלים מכניים המועברים דרך בטן הנבדק. מהירות ההתפשטות (propagation) של הגלים דרך הכבד משמשת להערכת אלסטיות הכבד.

זהו מחקר פרוספקטיבי שנערך בשנים 2008-2009, וכלל 127 משתתפים עם חשד לשחמת הכבד או יתר לחץ דם פורטלי. ל-42 מהמשתתפים לא נמצא תיעוד של דגימה היסטופתולוגית, ולכן המדגם הסופי כלל 76 משתתפים, אשר עברו בדיקת MRE. בנוסף עברו המשתתפים ביופסיית כבד בתוך שנה מבדיקת ה-MRE.

מתוצאות המחקר עולה כי ערכי קשיחות הכבד שנמדדו בבדיקת ה-MRE עלו במקביל לעלייה ברמת הפיברוזיס הכבדי. החוקרים מדווחים כי לרקמת כבד ללא פיברוזיס נמצא חציון קשיחות (shear stiffness) נמוך יותר, לעומת רקמת כבד עם פיברוזיס (p<0.0001). כמו כן נצפה קשר ליניארי בין ערכי הקשיחות בבדיקת ה-MRE ובין דרגת הפיברוזיס (p<0.0001).

החוקרים מוסיפים כי לבדיקת ה-MRE נצפתה יכולת זיהוי טובה של פיברוזיס בדרגה 2 ומעלה, עם רגישות של 91% וסגוליות של 97%.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי המדגם כלל מספר מצומצם של משתתפים עם פיברוזיס בדרגה 2 ו-3, וכי ייתכן שחלו שינויים בדרגת הפיברוזיס בזמן שחלף בין ביופסית הכבד ובדיקת ה-MRE.

לאור התוצאות הם מסכמים כי בדיקת ה-MRE מהווה חלופה מצויינת להערכה של פיברוזיס כבדי.

מתוך הכנס 61st Annual Meeting of the American Association for the Study of Liver Diseases (AASLD).

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה