Cirrhosis

מה בין חסר ויטמין D ובין הסיכון ל-NASH בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול? (Am J Gastroentero)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש מהם עולה כי חסר ויטמין D נפוץ בקרב מבוגרים בארצות הברית עם מחלת כבד שומני, שאינה על-רקע אלכוהול, ומלווה בסיכון מוגבר לאבחנת NASH (Non-Alcoholic Steatohepatitis) והיסטולוגיה חמורה יותר.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין חסר ויטמין D ובין מאפיינים היסטולוגיים של מחלת כבד שומני, שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

רמות ויטמין D בדם נבדקו ב-190 מבוגרים מעל גיל 18 שנים, עם עדות מוכחת בביופסיה למחלת כבד שומני, שאינה על-רקע צריכת אלכוהול. המשתתפים סווגו לפי רמות ויטמין D כאלו עם רמות מספקות (מעל 30 ננוגרם/מ”ל), רמות לא-מספקות (20-30 ננוגרם/מ”ל) או חסר ויטמין D (פחות מ-20 ננוגרם/מ”ל). ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין חסר ויטמין D ובין עדות ל-NASH והמאפיינים ההיסטולוגיים של מחלת כבד שומני לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, מדד מסת גוף, ALT וסוכרת.

החוקרים מדווחים כי ב-55% מהנבדקים תועד חסר ויטמין D וזה נקשר באופן בלתי-תלוי עם עדות דפיניטיבית ל-NASH (יחס סיכויים של 3.15), עליה בדלקת לובולארית (יחס סיכויים של 1.98), עליה בעדות לנפיחות תאים (יחס סיכויים של 2.38) ונוכחות פיברוזיס (יחס סיכויים של 2.32). עוד זוהה קשר הפוך בין רמות נמוכות של Resistin בדם ורמת ויטמין D בקטגוריה גבוהה.

החוקרים מדווחים על ביטוי שונה של הגנים KRT10, SEMA3B, SNORD3C, ARSD ו-IGKV-4 בין נבדקים עם חסר ויטמין D ואלו ללא חסר הוויטמין. מניתוח ביטוי הגנים עלו רמזים להפעלת מסלולי MAPK (Mitogen Activated Protein Kinase) ו-NF-kB (Nuclear Factor-kB) בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול וחסר ויטמין D.

Am J Gastroenterol. 2016;111(6):852-863

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה