Clinical Immunology

האמנם חשיפת התינוק ל-Paracetamol עלולה להוות טריגר להתפתחות אסתמה? (מתוך Journal of Allergy and Clinical Immunology)


מאת ד”ר בן פודה שקד

מזה שנים תוהים חוקרים מדוע ישנו סיכון מוגבר להתפתחות אסתמה בקרב ילדים המשתמשים ב-Acetaminophen. בחודש אוגוסט שעבר, חוקרים אשר בחנו פעוטות באתיופיה טענו כי ישנה סבירות הולכת וגוברת כי השימוש בתרופה הוא שהביא במידה רבה לצפצופים המופיעים ב-8% מילדים אלו. מחקר נוסף רמז כי יתכן ושימוש זה עומד מאחורי חלק גדול מהעלייה העולמית בשיעור האסתמה. עם זאת, במכתב למערכת אשר פורסם בגיליון אוקטובר של ירחון Journal of Allergy and Clinical Immunology טוענים חוקרים מגרמניה כי אין כל סיבה לדאגה.

תוך שימוש בנתונים ארוכי טווח אודות למעלה מ-3,000 ילדים, מדווחים החוקרים כי הקשר בין אסתמה ובין השימוש ב-Acetaminophen נצפה רק כאשר התרופה ניתנה כטיפול בזיהומים של דרכי הנשימה, וכי לא כך היה כשניתנה בהתוויה של מחלה בטנית או זיהומים בדרכי השתן.

לדברי החוקרים, אנשים רבים קושרים בין השימוש ב-Acetaminophen ובין התפתחות אסתמה, ואולם יתכן ויש לשקול זאת מחדש ולחזור ולקרוא את אותם מחקרים. הם טוענים כי מרבית המחקרים המוקדמים בנושא לא עקבו אחר הילדים למשך תקופה ארוכה דיו, וכי התבססו פעמים רבות על זכרונם של ההורים. עם זאת, יתכן והורים אשר ילדיהם סובלים מזיהומים תכופים בדרכי הנשימה הינם בעלי סבירות גבוהה יותר לזכור שימוש בתכשיר נוגד כאבים על מנת להוריד את החום. בנוסף, יתכן לטענתם כי הזיהומים אשר הובילו לשימוש ב-Acetaminophen הם שגרמו להתפתחות האסתמה בהמשך- ולא התרופה עצמה- או חשפו נטייה קיימת להתפתחות המחלה.

החוקרים מזכירים כי מספר מחקרים הראו כי זיהומים נגיפיים מהווים גורם סיכון להתפתחות אסתמה. עבודתם זו, אשר יש לציין כי לא עברה משוב מאחר והוגשה כמכתב למערכת ולא כמחקר מן השורה, מתבססת לדבריהם על מידע מילדים אחריהם בוצע מעקב קפדני עד גיל שש שנים.

ההורים נתבקשו לנסות ולהיזכר בכל המקרים של חום במהלך שנת החיים הראשונה של ילדיהם, וכן בכל מקרה של זיהום בטני, זיהום בדרכי הנשימה או זיהום בדרכי השתן. בנוסף, ביקשו לתעד את התרופות בהם עשו שימוש באותם מקרים.

החוקרים מדווחים כי 13% מהילדים פיתחו אסתמה, וכי על אף שהשימוש ב-Acetaminophen– התכשיר נוגד הכאבים השכיח ביותר בשימוש בפער גדול- היה רב יותר בקרב הילדים אשר פיתחו בהמשך אסתמה, הרי שההבדל היה קיים לדבריהם רק עבור ילדים אשר טופלו בו בהתוויה של זיהומים בדרכי הנשימה.

החוקרים מסכמים כי תוצאות ניתוח זה מראות כי השיעור המוגבר של זיהומים בדרכי הנשימה, ולא השימוש ב-Acetaminophen במהלך הינקות בפני עצמו- הוא שקשור בהתפתחות אסתמה בהמשך החיים. לפיכך, אין עוד מקום לדבריהם לטענה לפיה אין להשתמש ב-Acetaminophen במהלך הינקות.

J Allergy Clin Immunol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה