Clinical pharmacology

אישור FDA חדש לטיפול בהשמנת יתר (JAMA)

השמנה Obesity
 ה-FDA אישר ב-8 בנובמבר את הטיפול ב-tirzepatide (או Zepbound) לניהול השמנת יתר כרונית, ובכך הגדיל את סל האפשרויות ההולך וגדל לטיפול בהשמנת יתר. את הידיעה הביא לפרסום יהונתן ניסן על פי המלצתו ובחירתו של פרופ’ איל שוורצברג, עורך רוקחות

סל האפשרויות לטיפול בהשמנת יתר ממשיך לגדול עם אישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) ב-8 בנובמבר את התרופה tirzepatide לניהול השמנת יתר כרונית. התרופה, המשווקת על ידי אלי לילי כ-Zepbound, תהיה זמינה בהזרקה אחת לשבוע ומאושרת לאנשים עם השמנת יתר, המוגדר כמדד מסת גוף (BMI) של 30 ומעלה, או לאנשים עם עודף משקל ולפחות מצב רפואי אחד נלווה להשמנת יתר כמו לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, סוכרת מסוג 2, דום נשימה חסימתי בשינה, או מחלות לב וכלי דם.

Tirzepatide מאושר לטיפול בסוכרת מסוג 2 תחת השם Mounjaro מאז מאי 2022. ה-FDA ציין בהכרזתו כי הן עבור התוויות של סוכרת והן של ניהול משקל, יש לרשום את התרופה לצד שינויים באורח החיים כמו שינוי בתזונה וביצוע פעילות גופנית.

לפי המחקר שהוביל לאישור התרופה, נבדקים שקיבלו את המינון המקסימלי של tirzepatide איבדו בממוצע 21% ממשקל גופם, בהשוואה לירידה ממוצעת במשקל של כ-3% בקבוצת הפלצבו, מחקר שנמשך 72 שבועות ולא כלל משתתפים עם סוכרת. את מינון ה-Zepbound ניתן להגדיל למינוני יעד חד-שבועיים של 5 מ”ג, 10 מ”ג, או מקסימום של 15 מ”ג במשך 4 עד 20 שבועות.

אישור זה בא לאחר האישור של semaglutide של נובו נורדיסק ביוני 2021, המשווק כ-Wegovy, לניהול משקל. Wegovy הודגם כקשור לירידה של 15% במשקל אצל אנשים עם השמנת יתר או עודף משקל ללא סוכרת. Semaglutide ו-tirzepatide שניהם מחקים הורמוני מעיים, מעכבים את ריקון הקיבה ומרסנים את התיאבון. שניהם אגוניסטים של פפטיד-1 (GLP-1) דמויי גלוקגון, אך טירזפטיד הוא גם אגוניסט לקולטן של פוליפפטיד אינסולין-תלוי גלוקוז (GIP).

כמו semaglutide, ההשפעות השליליות הנפוצות של טירזפטיד הן בעיקר מערכת העיכול, כולל בחילות, שלשולים, הקאות ועצירות. באשר לתופעות לוואי חמורות יותר, הוכח ש-Zepbound גורם לגידולי תאי C בבלוטת התריס בחולדות, וכמו Wegovy, אסור לאנשים עם היסטוריה אישית או משפחתית של סרטן בלוטת התריס מדולרי או תסמונת ניאופלזיה אנדוקרינית נפוצה מסוג 2 (MEN2).

לכתבה ב-JAMA medical news

JAMA. 2023;330(22):2143-2144. doi:10.1001/jama.2023.24539
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה