Colorectal cancer

גורמי סיכון לנויטרופניה חמורה במהלך טיפול במשלב mFOLFIRINOX בחולים עם סרטן לבלב מתקדם (Sci Rep)

במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ספירת דם נמוכה טרם טיפול ונוכחות פולימורפיזם של UGT1A1*6 או הטרוזיגוטיות ל-UGT1A1*28 הינם גורמי סיכון להתפתחות נויטרופניה חמורה עקב טיפול במשלב mFOLFIRINOX (Modified L-Leucovorin/5-FU/Irinotecan/Oxaliplatin) בחולים עם סרטן לבלב מתקדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שמשטר FOLFIRINOX הינו אחד הטיפולים הסטנדרטיים בחולים עם סרטן לבלב גרורתי, משטר mFOLFIRINOX משמש לעיתים קרובות להפחתת היארעות רעילות. חום נויטרופני ונויטרופניה חמורה במהלך טיפול FOLFIRINOX נפוצים במיוחד בחולים יפנים.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את היארעות חום נויטרופני ונויטרופניה חמורה וכן ניסו לזהות גורמי סיכון לנויטרופניה חמורה בחולים תחת משלב mFOLFIRINOX. הם בחנו את הנתונים אודות חולים שקיבלו משטר טיפול זה בין דצמבר 2013 ועד דצמבר 2014 במרכז National Cancer Center Hospital East ודירגו את חומרת נויטרופניה, תוך הגדרת נויטרופניה חמורה בנוכחות נויטרופניה בדרגה 3 ומעלה.

מדגם המחקר כלל 122 חולים, מהם 62 (61%) פיתחו נויטרופניה חמורה ו-10 חולים (8%) אובחנו עם חום נויטרופני.

מניתוח רב-משתני עלה כי ספירה לבנה נמוכה טרם הטיפול (יחס סיכויים של 14.50, P=0.002) ונוכחות הטרוזיגוטיות ל-UGT1A1*28 או פולימורפיזם UGT1A1*6 (יחס סיכויים של 2.84, p=0.023) הינם גורמי סיכון בלתי-תלויים לנויטרופניה חמורה.

החוקרים מציינים כי שיעורי היארעות נויטרופניה חמורה וחום נויטרופני בחולים תחת משטר mFOLFIRINOX במחקר הנוכחי היו דומים לשיעורים עליהם דווח במחקרים קודמים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ספירת דם נמוכה טרם טיפול ונוכחות פולימורפיזם של UGT1A1*6 או הטרוזיגוטיות ל-UGT1A1*28 הינם גורמי סיכון להתפתחות נויטרופניה חמורה עקב טיפול במשלב mFOLFIRINOX.

 

Sci Rep, Sep 16, 2022

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה