Colorectal cancer

בדיקת סקר לסרטן המעי הגס מבוססת בדיקת דם עדיין אינה יעילה מספיק (Gastroenterology)

בדיקת סקר לסרטן המעי הגס מבוססת בדיקת דם לא יכולה להחליף קולונוסקופיה כסטנדרט הזהב, כך מציעים שני מחקרים חדשים ופרשנות קונצנזוס מומחים שפורסמו ב-Gastroenterology

בדיקת סקר לסרטן המעי הגס מבוססת בדיקת דם, המכונה גם “ביופסיה נוזלית”, עשויה להיות עדיפה מכלום בקרב חולים שלא מבצעים בדיקות סקר, אך היא לא יכולה להחליף קולונוסקופיה כסטנדרט הזהב, כך מציעים שני מחקרים חדשים שפורסמו ב-Gastroenterology ופרשנות שלהם על ידי קונצנזוס מומחים שפורסמה ב-Clinical Gastroenterology and Hepatology.

למרות שחלק מהמטופלים מוצאים בדיקות מבוססות בדיקת דם נוחות יותר, המספרים הגבוהים יותר של תוצאות חיוביות שגויות ושליליות שגויות עלולים להוביל ליותר מקרי סרטן מעי גס ומקרי מוות, מציינים המומחים. “בהתבסס על היכולות הנוכחיות שלהן, אין להמליץ על בדיקות דם להחלפת בדיקות סקר לסרטן המעי הגס והחלחולת, שכן בדיקות דם אינן יעילות ואינן משתלמות”, אמר המחבר הראשי של פרשנות המומחים.

בדיקות הדם מזהות נוקלאוטידים במחזור הדם, כגון DNA נטול תאים או מוצרים מטבוליים הקשורים לסרטן המעי הגס. שני המחקרים ניתחו את האפקטיביות והעלות-תועלת של בדיקת CRC מבוססת-דם העומדת בקריטריוני הכיסוי של Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS), כמו גם את היעילות ההשוואתית והעלות-תועלת של בדיקת CRC עם סמנים ביולוגיים מבוססי דם לעומת בדיקות צואה או קולונוסקופיה.

כך למשל, לפי המחקר הראשון, צוות בינלאומי של חוקרים בחן שלושה מודלים מסוג מיקרו-סימולציה כדי להעריך את היעילות והעלות-תועלת של בדיקות דם תלת שנתיות לגילאי 45-75, בהשוואה ללא בדיקה, בדיקת צואה שנתית (FIT), בדיקת DNA של הצואה תלת שנתית בשילוב עם בדיקת בדיקת צואה, ובדיקת קולונוסקופיה כל 10 שנים.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה