Congenital heart disease

האם PDA מחייב ליגציה? (מתוך ה- Journal of Pediatrics)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון ה- Journal of Pediatrics ב- 3 במאי, עולה כי עיכוב תיקון PDA (patent ductus arteriosus) כל עוד התינוק נותר יציב, עשוי להפחית שיעורי ניתוחים עבור מצב זה.

במחקר הנוכחי הושוו שתי עוקבות שלא בוצעו באותו הזמן: בראשונה טופלו כל התינוקות אוטומטית בליגציה (לפני שנת 2005), ובשנייה, התינוקות טופלו שמרנית, כאשר ניתוח בוצע רק בהעדר יציבות קרדיופולמונרית (לאחר שנת 2005).

במחקר נכללו תינוקות שנולדו בשבוע 27 או לפניו, וכולם טופלו באינדומתצין (indomethacin).  PDA נצפה גם לאחר מתן אינדומתצין ב- 52 ילודים מהעוקבה הראשונה וב- 43 מהעוקבה השנייה.  בעוקבה הראשונה הכירורגים סגרו 100% מה- PDAs שנותרו פתוחים.  בעוקבה השנייה סגרו הכירורגים רק 72% מה- PDAs עפ”י קיום אחד או יותר מהקריטריונים הבאים: עלייה בדרישה הונטילטורים לאורך מספר ימים, הצורך בתרופות יונוטרופיות, אוליגוריה או כשל כלייתי עיקש, או אי סבילות להזנה/ כשל בעלייה במשקל.

מתוצאות המחקר עולה כי מתוך 12 התינוקות (28%) בעוקבה השנייה שלא עברו סגירה מיידית, ל- 8 הייתה סגירה ספונטנית עד גיל 6 חודשים (מתוקן).

לא הודגם הבדל בין שתי העוקבות בשיעורי BPD (bronchopulmonary dysplasia ), ספסיס, ROP (retinopathy of prematurity), פגיעה נוירולוגית, או מוות.  בניתוח רב משתני, יחס הסיכויים ל- NEC (necrotizing enterocolitis) היה משמעותית נמוך יותר לאחר 2005 (יחס סיכויים 0.25, p = 0.05).

יתרה מזאת, תינוקות עם PDA קיבלו הזנה אנטרלית במהלך התקופה המאוחרת, ללא עלייה בשיעור NEC.  החוקרים מציינים כי רוב הנאונטולוגים בארה”ב מאמינים כי הזנה אנטרלית צריכה להפסק בתינוקות אלו לאור מחקרים שהראו כי PDA מוריד זרימת דם מזנטריאלית.  אולם ממצאי המחקר הנוכחי עולים בקנה אחד עם הגישה של רוב הנאונטולוגים מחוץ לארה”ב התומכים בהמשך הזנה אנטרלית בנוכחות PDA תסמיני.

לדברי המומחים, המחקר בוצע היטב ומצביע על כך שניתוח יכול להימנע באוכלוסיות מסוימות של פגים, כל עוד נשמרים קריטריונים מחמירים המודדים את התפקוד הקרדיופולמונרי.  הם מסייגים את דבריהם, באומרם שניתוח לסגירת PDA הינו פרוצדורה מסובכת מלכתחילה ועלולה להיות עוד יותר מסכנת חיים בפגים שאינם יציבים מבחינה קרדיופולמונרית.

J Pediatr 2010


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה