Contraception

מתן מפיפרסטון כגלולת הבוקר אחרי/מאת פרופ’ דניאל זיידמן (*), עורך גינקולוגיה


(*)פרופ’ זיידמן הוא מנהל יחידת המחקר, אגף נשים ויולדות, מרכז רפואי שיבא, תל-השומר

מחקרים מורים כי מתן פומי של מפיפרסטון במינון של 10 עד 600 מ”ג במצבי חירום (“גלולת הבוקר אחרי”), כלומר תוך 72 שעות לאחר קיום יחסים ללא אמצעי מניעה מספק, מונעת 92-100% מההריונות.  היעילות של השימוש במפיפרסטון כ”גלולה לבוקר אחרי” הוכחה כבר במספר מחקרים כבר לפני למעלה מעשור שנים (.  N Engl J Med. 1992;327(15):1041-4).  לא נמצא הבדל גדול ביעילות הטיפול במינונים שונים. 

אחד החסרונות של הטיפול עם מפיפרסטון הוא איחור בהופעת הוסת, דבר שעלול לעורר חרדה בקרב המטופלות שחוששות מהאפשרות של הריון (BJOG. 2002;109(5):553-60).  עם זאת, נראה שבמינונים נמוכים תופעה זו שכיחה פחות, ללא פגיעה ביעילותה.  

מחקרים גדולים שמומנו ע”י ארגון הבריאות העולמית (WHO) מורים כי מתן חד פעמי של 10 מ”ג מיפפריסטון תוך 120 שעות ממגע מיני לא מוגן מוביל לשיעור הריונות של 1.5% (Lancet. 2002 ;360(9348):1803-10).  יעילות הטיפול עם מפיפרסטון הינה על כן דומה לזו של הפרוטוקול המקובל כיום ישראל, שכולל מתן פומי של 1.5 מ”ג לוונורגסטרל (פרוסטינור 2), מחולק לשתי טבליות שנלקחות במרווח של 12 שעות. 

ניתוח סטטיסטי מקיף (meta-analysis) מטעם ה- Cochrane Database מצא כי השימוש ב- 1.5 מ”ג של לוונורגסטרל (מחולק לשתי מנות כמקובל בישראל או במנה אחת) ומינונים נמוכים או בינוניים של 10 עד 50 מ”ג מיפריסטון מציעים טיפול יעיל מאד למניעת הריון במצבי חרום עם שיעור נמוך של תופעות לוואי (Cochrane Database Syst Rev. 2004;(3):CD001324).

                                          

לאור נתונים אלה נראה שיש מקום לאשר בישראל שימוש במפיפרסטון במינון של 10 מ”ג לשם מניעת הריון במצבים דחופים.  עם זאת, אישור השימוש במינון נמוך של מפיפרסטון בישראל כגלולת “הבוקר אחרי”, על אף היעילות והבטיחות המוכחים, אינו בהול, ובודאי יתקל בקשיים לאור העובדות הבאות:

  • לא הוכח כי השימוש במפיפרסטון כגלולת “הבוקר אחרי” יעיל יותר מהשימוש בלוונורגסטרל -LEVONORGESTREL 0.75 MG, שניתן כבר עתה להשגה בישראל כ”פוסיטנור 2″;

  • השימוש במפיפרסטון כגלולת “הבוקר אחרי”, עדיין אינו נמצא למיטב ידיעתי בשימוש קליני נרחב באף ארץ בעולם, אולי מאחר וטרם נקבע המינון האופטימאלי;

  • אין עדיין יבוא לישראל של טבלית מפיפרסטון במינון של 10 מ”ג, המינון שעד כה נראה  כמומלץ ביותר;

  • בעוד שפוסיטנור 2 משווק בישראל ללא צורך במרשם רופא, הרי שהשימוש בישראל במפיפרסטון מחייב מרשם רופא, ומעקב ורישום קפדניים על פי דרישות משרד הבריאות. 

  • ברור שיש להמשיך ולעקוב אחר התרחבות השימוש הקליני במפיפרסטון בהוריה זו בעולם, כמו גם אחר העלות של טבלית מפיפרסטון במינון של 10 מ”ג בהשוואה לעלות של שתי טבליות פרוסטינור 2, כשיוחלט לייבא את הראשונה לישראל.

    Sarkar NN, The potential of mifepristone (RU-486) as an emergency contraceptive drug. ,Acta Obstet Gynecol Scand 2005:84: 309-16.

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה