Dermatology other

עדויות חדשות תומכות ביעילות Deucravacitinib לטיפול בפסוריאזיס של הקרקפת (J Am Acad Dermatol)

פסוריאזיס

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Deucravacitinib (סוטיקטו) יעיל יותר מפלסבו ו-Apremilast בטיפול בחולים עם פסוריאזיס של הקרקפת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פסוריאזיס של הקרקפת מתואר בכ-80% מהחולים עם פסוריאזיס ועם השפעה שלילית משמעותית על המצב הנפשי ואיכות החיים ולרוב מדובר במחלה קשה לטיפול. הקרקפת לרוב הינה אחד האזורים הראשונים המעורבים במחלת העור ופסוריאזיס של הקרקפת מלווה בגרד וקשקשת מטרידה.

מחקרי PSO-1 ו-PSO-2 הינם מחקרים בשלב 3, כפלי-סמיות, בהם חולקו באקראי חולים ביחס 1:2:1 לקבלת פלסבו פומי, Deucravacitinib במינון 6 מ”ג פעם ביום, או Apremilast במינון 30 מ”ג פעמיים ביום. לאחר 16 שבועות, חולים בזרוע הפלסבו חצו לטיפול ב- Deucravacitinib.

מחקרים קודמים בחנו את ההשפעה הכללית של התרופה, אך לא התמקדו באופן ספציפי בחולים עם פסוריאזיס של הקרקפת. בתת-מחקר הנוכחי, החוקרים התבססו על מדדי ss-PGA ו-PSSI (או Psoriasis Scalp Severity Index) להערכת תסמיני פסוריאזיס של הקרקפת ואת חומרתם.

לאחר 16 שבועות, 70.3% ו-59.7% מהחולים בשתי זרועות הטיפול ב- Deucravacitinib השיגו מדד ss-PGA של 0-1 נקודות, זאת בהשוואה ל-17.4% ו-17.3% מהחולים בזרוע הפלסבו ו-39.1% ו-36.7% מאלו בזרוע הטיפול ב-Apremilast (p<0.0001 בכל המקרים).

בנוסף, החוקרים מדווחים כי מדד PSSI 90 תועד ב-50.6% מהמטופלים ב- Deucravacitinib, בהשוואה ל-10.5% מאלו בזרוע הפלסבו ו-26.1% מהחולים בזרוע הטיפול ב-Apremilast לאחר 16 שבועות (p<0.0001 בכל המקרים).

לאורך 52 שבועות טיפול, תגובה לטיפול לאורך זמן נבחנה במחקר PSO-1 עם עדות לכך ש-65.6% מהחולים בזרוע הטיפול ב- Deucravacitinib השיגו מדד ss-PGA של 0/1 ו-58.9% השיגו מדד PSSI 90. בקרב חולים שחצו מזרוע הפלסבו ל- Deucravacitinib לאחר 16 שבועות, 69.7% מהחולים השיגו תגובה לפי ss-PGA ו-64.2% השיגו תגובה לפי PSSI 90 לאחר 52 שבועות.

היעלמות נגעים בקרקפת לאחר 16 שבועות תועדה ב-39.9% מהחולים בזרוע הטיפול ב- Deucravacitinib, ב-6.8% מאלו בזרוע הפלסבו; הבדלים אלו נותרו לאורך זמן בזרוע הטיפול הרציף ב- Deucravacitinib לאורך 52 שבועות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים ביעילות Deucravacitinib לטיפול בחולים עם פסוריאזיס של הקרקפת.

J Am Acad Dermatol, Dec 18, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה