Emergency medicine

סיכון מוגבר לתמותה לאחר הפסקת טיפול בבנזודיאזפינים (JAMA Network Open)

מחקר חדש שפורסם ב-JAMA Network Open הדגים סיכון מוגבר לתמותה לאחר הפסקת הטיפול בבנזודיאזפינים, אך לא כלל בירור של הסיבה לתמותה או מציאת קשר סיבתי אחר

שימוש ארוך טווח בבנזודיאזפינים אינו מומלץ שכן ידוע כי הם מובילים לתלות יחסית במהירות ויש להם תופעות לוואי רבות. אם התרופה ניתנת לטווח הארוך, המטרה צריכה להיות לסיים את הטיפול. עם זאת, לפי מחקר חדש, להפסקה עלולה להיות השלכות בלתי צפויות, כפי שדיווחו חוקרים אמריקאים ב-JAMA Network Open.

לפי המחקר, לחולים שהפסיקו את הטיפול בבנזודיאזפינים לאחר טיפול ארוך טווח היה סיכון מוגבר למוות ב-12 החודשים שלאחר מכן. האם יש קשר סיבתי בין הפסקת הטיפול לבין שיעור תמותה מוגבר או שזה רק צירוף מקרים זמני של שתי תופעות? המחקר לא מספק לכך תשובות.

“בשום פנים ואופן אין להסיק מתוצאות מחקר זה כי ראוי להמשיך בטיפול בנזודיאזפינים לטווח ארוך”, הזהיר המחבר הראשי של המחקר, “שימוש ארוך טווח בבנזודיאזפינים קשור לסיכונים שלדעתי לא מיוצגים במחקר זה”.

בנוסף להתפתחות עמידות מהירה והתלות הנלווית, הבנזודיאזפינים כוללים סיכון לתופעות לוואי פיזיות, פסיכולוגיות וקוגניטיביות שונות. סדציה, נמנום בשעות היום וישנוניות עם הפרעות קשב וזמן תגובה לקוי, חולשת שרירים, עייפות, אטקסיה, בלבול, דיכאון וסחרחורת הם בין תופעות הלוואי השכיחות, כמו גם הסיכון לנפילות שגדל באופן משמעותי. בנוסף, קשר עם התפתחות אלצהיימר הוא נושא לדיון לעתים קרובות.

“רק במקרים בודדים, כאשר אסטרטגיות תרופתיות אחרות אינן אופציה כלל, קיימת התוויה לטיפול בבנזודיאזפינים לטווח ארוך. אחרת, תרופות אלה, שימושיות ככל שיהיו בצורה אקוטית, חייבים להיפסק לאחר מספר שבועות”, הדגיש מחבר המחקר.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה