Endocrinology other

האם ניתוח גידולים נוירו-אנדוקריניים קטנים של הלבלב עשוי לשפר את הישרדות החולים? (JAMA Netw Open)

בחלק מהחולים עם גידולים נוירו-אנדוקריניים קטנים ולא-מפרישים של הלבלב תתכן תועלת הישרדותית להתערבות ניתוחית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ממצאי המחקר מעידים על שיפור של 42% בהישרדות הכוללת של חולים עם גידולים קטנים של 1.1-2.0 ס”מ, בפרט בקרב חולים עד גיל 64 שנים, עם זאת, לא תואר שיפור הישרדותי במקרים של גידולים בגודל עד 1 ס”מ.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההנחיות הבינלאומיות, דוגמת אלו מטעם ה-European Neuroendocrine Tumor Society, ממליצות על מעקב אחר גידולים קטנים; בעוד שאלו מטעם ה-Japan Neuroendocrine Tumor Society ממליצות על ניתוח. ב-National Comprehensive Cancer Network, אשר פרסם לאחרונה הנחיות עדכניות, הוצעה אפשרות מעקב אחר חולים עם גידולים של עד 2 ס”מ.

במטרה לקבוע אם הסרה ניתוחית של גידולים קטנים אלו משפיעה על ההישרדות הכוללת, החוקרים התבססו על מאגר הנתונים US National Cancer Database וזיהו 4,641 חולים עם גידול נוירו-אנדוקריני לא-מפריש של הלבלב בגודל עד 2 ס”מ.

החוקרים סיווגו את המשתתפים לפי גודל הגידול: עד 1.0 ס”מ או 1.1-2.0 ס”מ ובחנו מגוון משתנים, כולל גיל, מחלות רקע, מיקום הגידול ודרגת התמיינות, כמו גם את ההישרדות הכוללת.

מדגם המחקר כלל 1,278 חולים עם גידול של עד 1.0 ס”מ ו-3,363 חולים עם גידול של 1.1-2.0 ס”מ. הגיל הממוצע של המשתתפים בשתי הקבוצות עמד על 60.5 שנים, כמחצית היו גברים.

לאורך חציון מעקב של 47.1 חודשים, שיעורי הסרה ניתוחית היו נמוכים יותר משמעותית בקרב חולים עם גידולים קטנים מ-1 ס”מ, בהשוואה לאלו עם גידולים של 1.1-2.0 ס”מ (82% לעומת 87%, בהתאמה). חולים שעברו ניתוח היו צעירים יותר ועם שכיחות גבוהה יותר של גידולים בזנב הלבלב וגרורות לקשריות לימפה.

החוקרים מדווחים כי הסרה ניתוחית לוותה בהישרדות כוללת ארוכה יותר בחולים עם גידולים של 1.1-2.0 ס”מ (יחס סיכון של 0.58), אך לא באלו בגודל עד 1 ס”מ (יחס סיכון של 0.68, p=0.12).

בקבוצת החולים עם גידולים של 1.1-2.0 ס”מ, באלו עד גיל 64 שנים (יחס סיכון מתוקן של 0.34), טיפול במרכז אקדמי (יחס סיכון מתוקן של 0.40), העדר מחלות רקע (יחס סיכון מתוקן של 0.53), העדר גרורות קליניות לקשריות לימפה (יחס סיכון מתוקן של 0.54), וכן גידולים הממוקמים בגוף (יחס סיכון מתוקן של 0.36) ובזנב (יחס סיכון מתוקן של 0.37) הלבלב נקשרו עם שיעורי הישרדות גבוהים יותר לאחר הסרה ניתוחית.

בקרב חולים לאחר כריתת גידול נוירו-אנדוקריני קטן, לא-גרורתי ולא-מפריש של הלבלב, לא זוהה קשר בין גרורות לקשריות לימפה (יחס סיכון של 1.28, P=0.43) וחדירה לימפווסקולארית (יחס סיכון של 0.85, P=0.75) ובין הישרדות כוללת.

ממצאי המחקר תומכים בקשר בין הסרה ניתוחית ובין שיפור הישרדותי בחולים נבחרים עם גידולים נוירו-אנדוקריניים לא-מפרישים של הלבלב בגודל 1.1-2.0 ס”מ.

JAMA Netw Open, March 28, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה