Endocrinology other

הבדלים מגדריים בשיעורי התמותה של חולים עם אקרומגליה (Eur J Endocrinol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי העלייה בסיכון לסיבוכים ותמותה בחולי אקרומגליה לעומת האוכלוסייה הכללית בולטת יותר בנשים לעומת גברים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קדומים אודות הבדלים מגדריים בשיעורי התחלואה והתמותה בקרב חולים עם אקרומגליה העלו תוצאות סותרות. כעת הם ביקשו לבחון את ההבדלים המגדריים בשיעורי התמותה והסיכון לסיבוכים בחולים עם אקרומגליה.

מדגם המחקר כלל 1,884 חולים עם אקרומגליה, כאשר לכל חולה התאימו 50 ביקורות דומות בגיל ומין ממאגר נתוני תביעות בקוריאה בין 2009 עד 2019.

לאורך חציון של 5.51 שנות מעקב, בקרב חולי אקרומגליה תועד סיכון גבוה יותר לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.74, רווח בר-סמך 95% של 1.38-2.19), עם סיכון גבוה יותר בנשים לעומת גברים (יחס סיכון של 2.17 לעומת 1.36). הסיבה הנפוצה ביותר לתמותה הייתה ממאירות.

בנשים עם אקרומגליה בגילאי 50 שנים ומעלה תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לתמותה, בהשוואה לגברים בגילאי 50 שנים ומעלה (יחס סיכון של 1.74 לעומת 0.96). בניתוח לפי סוגי הטיפול, פרט לניתוח, מצאו החוקרים סיכון גבוה יותר לתמותה בנשים לעומת גברים (יחס סיכון של 2.82 לעומת 1.58).

ההבדלים המגדריים בשיעורי התמותה בקרב חולי אקרומגליה נותרו זהים לאחר תקנון למדד Charlson Comorbidity Index, מצב סוציו-אקונומי, מדד מסת גוף, צריכת אלכוהול, עישון, רמות סוכר בדם בצום, קריאטינין ופרופיל השומנים.

בחולים עם אקרומגליה תועד סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, פרפור פרוזדורים, דום נשימה חסימתי בשינה, סוכרת, מחלת כליות סופנית, מחלת פרקינסון, דיכאון וממאירות, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין, עם סיכון גבוה יותר לדום נשימה חסימתי בשינה וסוכרת בנשים לעומת גברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על עליה גדולה יותר בסיכון לתמותה וסיבוכים בקרב נשים לעומת גברים עם אקרומגליה, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

Eur J Endocrinol, Aug 7, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה