Endocrinology other

טיפול משולש מגביר שרידות של מטופלים עם גידול אנאפלסטי בבלוטת התריס (American Thyroid Association 2023 Meeting)

מחקר שנערך לאחרונה הראה כי הוספת התרופה Pembrolizumab, מעכב PD-1 , לשילוב התרופתי המקובל, Dabrafenib ו-Trametinib (DT), משפרת משמעותית את שרידותם של מטופלים עם גידול אנאפלסטי בבלוטת התריס שכולל מוטציה בגן BRAF V600E

מחקר שנערך לאחרונה הראה כי הוספת התרופה Pembrolizumab, מעכב PD-1 , לשילוב התרופתי המקובל, Dabrafenib ו-Trametinib, משפרת משמעותית את שרידותם של מטופלים עם גידול אנאפלסטי בבלוטת התריס שכולל מוטציה בגן BRAF V600E. החוקרת הראשית, פרופ’ מריה א. קבנילס, פרופסור חבר במחלקה לנאופלזיה אנדוקרינית והפרעות הורמונליות, מרכז הסרטן אנדרסון, טקסס, אמרה כי “תוצאות המחקר הראו שרידות חציונית כוללת ארוכה מאוד בעיקר עבור קבוצת המטופלים שקיבלה טיפול ניאו-אדג’ובנטי, שבעבר הייתה עם פרוגנוזה גרועה מאוד”. המחקר הוצג בכנס של איגוד בלוטת התריס האמריקאי (ATA) 2023.

גידול אנאפלסטי בבלוטת התריס (ATC – Anaplastic Thyroid Cancer), הינו סרטן נדיר, אך הוא הסוג האגרסיבי ביותר מבין הסרטנים בבלוטה. הוא מהווה רק 1% ממקרי הסרטן אך גורם לכ-50% מהתמותה מסרטן בלוטת התריס. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הראו כי עד 40% מסרטני ה-ATC כוללים מוטציית BRAF V600E, וכך הוכחה יעילותו של הטיפול המשולב של Dabrafenib (מעכב BRAF) ו-Trametinib (מעכב MEK). עם זאת, הטיפול ב-Dabrafenib העלה את שכיחותן של המוטציות העמידות, שבתורן מובילות להתקדמות המחלה, ולכן המחקר הנוכחי בא לבחון טיפול משולש ושימוש בגישה ניאו-אדג’ובנטית.

המחקר כלל 94 מטופלים עם ATC שעבר מוטציה ב-BRAF, שטופלו ב-DT או DT בתוספת Pembrolizumab בין השנים 2014 ל-2023. במסגרת המחקר הושוו שלושה משטרי טיפול – DT בלבד(n=23) , DT עם הוספת Pembrolizumab לפני או לאחר התקדמות המחלה (n=48), ו-DT עם הוספת Pembrolizumab בגישה ניאו-אדג’ובנטית (n=23).

תוצאות המחקר הראו כי השרידות החציונית הכוללת הייתה 9 חודשים עבור DT בלבד, לעומת 17 חודשים עבור DT בתוספת Pembrolizumab לפני או לאחר התקדמות המחלה ו-63 חודשים עבור DT עם Pembrolizumab בגישה ניאו-אדג’ובנטית (P < .001). שיעורי השרידות לאחר 12 ו-24 חודשים עבור DT בלבד היו 33.7% ו-28.9%, בהתאמה, עבור DT בתוספת Pembrolizumab לפני או לאחר התקדמות המחלה, השיעורים היו 60.2% ו-36.5%, ו עבור DT עם Pembrolizumab בגישה ניאו-אדג’ובנטית, השיעורים היו 80.7% ו-74.5%. ניתוח שלא כלל את הקבוצה הניאו-אדג’ובנטית הראה כי השרידות החציונית ללא התקדמות הייתה ארוכה יותר באופן משמעותי עבור DT בתוספת Pembrolizumab כטיפול ראשוני (11.0 חודשים) בהשוואה ל-DT בלבד (4.0 חודשים, P  =  0.049).

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה