Endocrinology other

הנחיות חדשות לאבחון וטיפול באי ספיקת אדרנל לאחר טיפול בסטרואידים (ES)

הנחיות חדשות לאבחון וטיפול באי ספיקת יותרת הכליה לאחר טיפול בגלוקוקורטיקואידים פורסמו, בשיתוף פעולה בפעם הראשונה בנושא של האגודה האירופית לאנדוקרינולוגיה (ESE) והאגודה האנדוקרינית (ES)

אנדוקרינולוגים באירופה ובארצות הברית התכנסו כדי לכתוב הנחיות משותפות לניהול חולים שיש להם, או נמצאים בסיכון לאי ספיקת יותרת הכליה לאחר טיפול בגלוקוקורטיקואידים.

פרסום ההנחיות מציין את הפעם הראשונה שבה האגודה האירופית לאנדוקרינולוגיה (ESE) והאגודה האנדוקרינית שיתפו פעולה בהפקת הנחיות. ההנחיות “אבחון וטיפול באי ספיקת יותרת הכליה לאחר טיפול בגלוקוקורטיקואידים” פורסמו בגיליונות מאי 2024 של כתבי העת של האגודות, כתב העת European Journal of Endocrinology ו-The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

לפי ההנחיות, הסיכון לאי ספיקת יותרת הכליה לאחר טיפול בגלוקוקורטיקואידים תלוי במינון, משך הזמן והעוצמה של הגלוקוקורטיקואיד; מסלול ניהול המחלה; כמו גם הרגישות של המטופל הבודד. ברגע שהיא מתפתחת או שיש חשד, נדרש חינוך וניהול זהירים של חולים שנפגעו.

“אי ספיקת יותרת הכליה לאחר טיפול בגלוקוקורטיקואידים היא דאגה פוטנציאלית של הרבה מטופלים”, הסביר אחד מהמחברים השותפים, “בערך של כ-1% מכלל האנשים מטופלים בגלוקוקורטיקואידים בכל זמן נתון. זה מספר משמעותי. למרבה המזל, רק לחלק קטן מאוד מהחולים המטופלים בגלוקוקורטיקואידים אכן יש בעיות אנדוקריניות, ובזה בעצם מתרכזות ההנחיות אלו”.

גלוקוקורטיקואידים הם חומרים יעילים לטיפול בהפרעות אוטואימוניות ודלקתיות. עם זאת, הם עלולים לגרום לתגובות שליליות, במיוחד כאשר הם ניתנים במינונים גבוהים ו/או לתקופה ממושכת. כמה מחקרים דיווחו שאפילו שימוש במינון נמוך של גלוקוקורטיקואידים, כמו פרדניזון במינון 2.5-7.5 מ”ג ליום, יכול להגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם, זיהומים חמורים, יתר לחץ דם, סוכרת, אוסטאופורוזיס ושברים, כמו גם להגביר את התמותה הכוללת עם סוכרת סוג 2 במקביל.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה