Flu

לתרופות נגד שפעת אפקט מתון בלבד בהפחתת סימפטומי שפעת וסיבוכיה במטופלים ללא מחלות רקע (BMJ)

מחקר מטה-אנליזה המתפרסם ב-BMJ מטיל ספק ביעילותן  של התרופות הנוירומינדאסיות (הטמיפלו והרלנזה)  להפחית הסיכון להתפתחות דלקת ריאות בקרב חולי שפעת.

היעילות שאמנם נמצאה בקרב כ-50%-80% מהמטופלים עם שפעת מוכחת באה לידי ביטוי בקיצור סימפטומי המחלה אך לא נמצאו עדויות להפחתת סיבוכים.

מנגד, השימוש בתרופות מעלה משמעותית את הסיכון לתופעות לוואי בעיקר בחילה.

מסקנות החוקרים היא שלתרופות אלה יש אפקט מתון בלבד כנגד סימפטומים של שפעת במטופלים בריאים, ולא נמצאה ירידה מובהקת סטטיסטית בסיבוכי שפעת במערכת הנשימה התחתונה. התרופות אפקטיביות נגד חשיפה מאושרת מעבדתית לוירוסים של שפעת, אך באופן שמפחית באופן מינורי בלבד תחלואה דמויית שפעת.

ניתן לדעת החוקרים לראות בתרופות אלה כחלופה להפחתת סימפטומים של שפעת עונתית בלבד. קיים לדעת החוקרים מחסור במידע מבוסס לגבי מניעת סיבוכי שפעת ויש צורך במחקרים רנדומליים בכדי לפתור חוסר וודאות זה.

BMJ 2009;339:b5106

הערת המערכת: יש כמובן עניין רב בתרופות אלו לאור העובדה שהן מוגדרות כטיפול המוביל למקרה של איבחון שפעת H1N1 בפרזנטציה סוערת וקשה, ו/או במטופלים עם גורמי סיכון כמו תחלואה, השמנת יתר, הריון ועוד.. חשוב לזכור שהמטה-אנליזה עסקה באפקט על תחלואת שפעת עונתית בקרב מטופלים ללא מחלות רקע, בעוד שהשמוש המרכזי שמייעדים כיום לתרופות אלה הוא דווקא למטופלים שאובחנו עם שפעת H1N1 עם מחלות רקע ו/או הופעה סוערת של המחלה, כך שלא ניתן להסיק ממטה-אנליזה זו באשר ליעילות לקבוצות המטרה הנוכחיות.

בדיווח ב”הארץ” צוטטה תגובת חברת רוש, יצרנית טמיפלו : “רוש עומדת איתן מאחורי המידע המוכיח את יעילות ובטיחות התכשיר טמיפלו לטיפול בכל סוגי השפעת. המידע השלם נמסר במלואו לכל רשויות הבריאות המובילות בעולם. רוש סבורה שהדו”ח המתפרסם השבוע שגוי, ומתבסס מסיבותיו רק על מידע חלקי”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה