Gastro other

מספר גורמים עשויים לנבא סיכון מוגבר לממאירות כיס מרה סביב ניתוח כריתת כיס מרה שגרתית (מתוך אתר Research Square)

מנתונים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר Research Square עולה כי מספר מאפיינים לפני ובמהלך ניתוח לכריתת כיס מרה שגרתית עשויים לסייע בזיהוי מקרים בסיכון מוגבר לממאירות כיס מרה ואלו עשויים לאפשר תכנון ניתוחי טוב יותר וטיפול הולם בחולים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למעלה מ-60% ממאירויות כיס מרה מאובחנות באקראי לאחר כריתת כיס מרה מסיבה שפירה. זיהוי גורמים המנבאים ממאירות כיס מרה עשוי לסייע למנתחים לזהות חולים בסיכון גבוה שיופנו להערכה אונקולוגית מלכתחילה ולהשלים הכנות להערכת חתך קפוא בזמן הניתוח וניתוח הולם יותר, כולל כריתת כיס מרה מורחבת ודיסקציה של קשריות לימפה.

במסגרת המחקר נבחנו 403,443 מקרים של כריתת כיס מרה במאגר NSQIP של ה-American College of Surgeons בין השנים 2007-2017. ניתוח רב-משתני שימש לזיהוי גורמי סיכון לממאירות כיס מרה, כאשר חולים שעברו כריתת כיס מרה בשל חשד או הוכחה לממאירות כיס מרה הוצאו מהמחקר.

מהנתונים עולה כי שיעורי היארעות ממאירות כיס מרה עמדו על 0.11% (441 מבין 403,443 חולים).

גורמים קדם-ניתוחיים אשר נקשרו באופן מובהק סטטיסטית עם ממאירות כיס מרה כללו גיל מעל 60 שנים (יחס סיכויים של 6.51), מין נקבה (יחס סיכויים של 1.75), ירידה במשקל (יחס סיכויים של 2.58) ורמות פוספטזה בסיסית מוגברות (יחס סיכויים של 1.67).

גישה ניתוחית פתוחה מלכתחילה, או המרה לניתוח פתוח – שני סמנים למחלה מורכבת יותר – נקשרו עם סיכוי גבוה פי שבע לממאירות כיס מרה (יחס סיכויים של 7.33, p<0.001), כמו גם זמן ניתוח ארוך יותר (127 דקות לעומת 70.7 דקות, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על מספר מאפיינים קדם-ניתוחיים ותוך-ניתוחיים העשויים להצביע על סיכון מוגבר לממאירות כיס מרה ובאמצעותם ניתן לזהות חולים בסיכון מוגבר למחלה ממארת ולהשלים בירור וטיפול בהתאם.

מתוך אתר Research Square

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה