Genetics

כריתה מונעת של החצוצרות והשחלות אינה מבטלת לחלוטין את הסיכון לממאירות בנשים בסיכון גבוה (Obstet Gynecol)

דיכאון אישה צעירה

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology עולה כי כריתה מונעת של השחלות והחצוצרות אינה מעלימה כליל את הסיכון לממאירות באיברי האגן בנשים בסיכון גבוה, גם לאחר טיפול כימותרפי אדג’וונטי.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית של הספרות הרפואית במטרה לבחון את שיעורי הימצאות ותוצאות קרצינומה סמויה של החצוצרות בנשאיות מוטאציות BRCA בסיכון גבוה, אשר הופנו לניתוח כריתת שחלות וחצוצרות במטרה להפחית את הסיכון לממאירות. הם ערכו חיפוש במאגרי OVID Medline, Embase ו-ClinicalTrials.gov בין השנים 1946 עד מרץ 2019.

מבין 2,402 מחקרים שנבחנו לצורך הסקירה, 27 ענו על הקריטריונים לניתוח איכותי וכמותי. סך כולל של 6,283 נשים השלימו ניתוח כריתת חצוצרות ושחלות להפחתת הסיכון לממאירות בין השנים 2002-2019: 2,894 מקרים של BRCA1, 1,579 מקרים של BRCA2 ו-1,810 מקרים בסיכון גבוה על-בסיס היסטוריה משפחתית. 

מבין אלו, 75% מהנשים אובחנו עם ממאירות סמויה של החצוצרה בעת הניתוח. שיעורי ההימצאות עמדו על 1.2% ותועדו בגיל חציוני של 53.2 שנים.

מתת-ניתוח נוסף שכלל 18 מחקרים עם נתוני מעקב לאורך זמן עלה כי לאורך מעקב חציוני של 52.5 חודשים תועדו 10 הישנויות (18.7%) ו-24 מקרים של ממאירות פריטונאלית לאחר הניתוח אמור (0.54%).

החוקרים מדווחים כי מוטאציית BRCA1, גיל מבוגר והיסטוריה של סרטן שד נקשרו כולם עם סיכון מוגבר לממאירות סמויה.

לסיכום, בשיעור לא-מבוטל של נשים לאחר ניתוח מניעתי לכריתת שחלות וחצוצרות בשל סיכון גבוה לממאירות ניתן לזהות ממאירות סמויה של החצוצרה, כמו גם סיכון גבוה להישנות למרות טיפול כימותרפי לאחר הניתוח.

Obstet Gynecol 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה