Glaucoma

התועלת האפשרית של ויטמין D פעיל בטיפול ומניעה של סוכרת מסוג 2 (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שהטיפול ב-Eldecalcitol לא הפחית משמעותית את שיעורי היארעות סוכרת בקרב מטופלים עם טרום-סוכרת, לטיפול בוויטמין D פעיל השפעה חיובית בחולים עם הפרשה לא-מספקת של אינסולין.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם Eldecalcitol, אנאלוג של ויטמין D פעיל, עשוי להפחית את התפתחות סוכרת מסוג 2 בקרב מבוגרים עם הפרעה בסבילות גלוקוז. הם השלימו מחקר רב-מרכזי, אקראי, כפל-סמיות, שכלל שלושה בתי חולים ביפן בין יוני 2013 ועד אוגוסט 2019.

מדגם המחקר כלל משתתפים בגילאי 30 שנים ומעלה עם הפרעה בסבילות לסוכר, אשר הוגדרה על-פי מבחן העמסת 75 גרם סוכר וריכוז המוגלובין מסוכרר. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת ויטמין D פעיל (Eldecalcitol במינון 0.75 מק”ג/יום; 630 משתתפים) או פלסבו תואם (626 משתתפים) למשך שלוש שנים.

תוצא הסיום העיקרי היה היארעות סוכרת. תוצאי סיום משניים כללו חזרה לערכי סוכר תקינים בדם והיארעות סוכרת מסוג 2 לאחר תקנון לערפלנים.

מבין 1,256 משתתפים (571 נשים, גיל ממוצע של 61.3 שנים), ב-742 (59.1%) דווח על היסטוריה משפחתית של סוכרת מסוג 2. הריכוז הממוצע של 25-Hydroxyvitamin D בדם עמד על 20.9 ננוגרם/מ”ל בתחילת המחקר, כאשר ב-548 משתתפים (43.6%) תועד ריכוז נמוך מ-20 ננוגרם/מ”ל.

לאורך חציון מעקב של 2.9 שנים, 79 מבין 630 משתתפים (12.5%) בזרוע ההתערבות ו-89 מבין 626 משתתפים (14.2%) בזרוע הפלסבו פיתחו סוכרת מסוג 2 (יחס סיכון של 0.87, p=0.39).

חזרה לערכי סוכר תקינים בדם תועדה ב-145 מבין 630 משתתפים (23%) בזרוע ההתעבות וב-126 מבין 626 משתתפים (20.1%) בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 1.15, p=0.21). לאחר תקנון לערפלנים, הטיפול ב- Eldecalcitol הפחית משמעותית את הסיכון להתפתחות סוכרת (יחס סיכון של 0.69, p=0.020). בנוסף, מתן Eldecalcitol הדגים השפעה חיובית בקרב משתתפים עם הפרשת אינסולין בזאלי נמוכה (יחס סיכון של 0.41, p=0.001).

במהלך המעקב, צפיפות העצם בעמוד שדרה מותני ובצוואר ירך וריכוזי Osteocalcin בדם עלו משמעותית עם Eldecalcitol לעומת פלסבו (p<0.001).

לא תועדו הבדלים משמעותיים באירועים חריגים חמורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שלמתן Eldecalcitol לא הייתה השפעה משמעותית על הפחתת היארעות סוכרת באלו עם טרום-סוכרת, לטיפול תועלת אפשרית באלו עם הפרשה לא-מספקת של אינסולין.

BMJ, Apr 7, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • עליה דרמטית בשיעורי אובדנות בקרב תלמידי מכללות בארצות הברית (Br J Sports Med)

    עליה דרמטית בשיעורי אובדנות בקרב תלמידי מכללות בארצות הברית (Br J Sports Med)

    לאורך שני העשורים נרשמה עליה בשיעור מקרי אובדנות בקרב תלמידי מכללות בארצות הברית וכעת מדובר בסיבה השניה בשכיחות לתמותה לאחר תאונות באוכלוסייה זו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מטעם ה-National Collegiate Athletic Association שפורסמו בכתב העת British Journal of Sports Medicine. החוקרים בחנו את נתוני התמותה בין השנים 2002 ו-2022 והשלימו ניתוח סטטיסטי להערכת שינויים […]

  • דיאטה עם הגבלה קלורית פעמיים בשבוע עדיפה על פעילות גופנית בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

    דיאטה עם הגבלה קלורית פעמיים בשבוע עדיפה על פעילות גופנית בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

    הקפדה על דיאטה עם הגבלה קלורית ותחת השגחה רפואית פעמיים בשבוע עשויה להפחית את רמות הסוכר בדם במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר וסוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים שהוצגו בכתב העת Diabetes Care. הגבלה קלורית יומית והגברת פעילות גופנית משפרים את האיזון הגליקמי ועשויים להביא לנסיגה של סוכרת בחולים עם סוכרת מסוג 2, אך קשה […]

  • הטיפ השבועי עם פרופ' רז: מתן טסטוסטרון וסרטן

    הטיפ השבועי עם פרופ' רז: מתן טסטוסטרון וסרטן

    הפעם הטיפ השבועי מתייחס לשאלה של מתן טסטוסטרון לחולי סרטן פרופ’ רז מתייחס לסקירה שעלתה באימד: טיפול בטסטוסטרון אינו מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הערמונית (JAMA Netw Open) לכל הטיפים השבועיים  בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • אינסולין בזאלי חד-שבועי משפר איזון גליקמי במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך הודעת חברת אלי לילי)

    אינסולין בזאלי חד-שבועי משפר איזון גליקמי במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך הודעת חברת אלי לילי)

    טיפול באינסולין בזאלי פעם בשבוע הוביל לירידה לא-נחותה בריכוז המוגלובין מסוכרר במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 שלא טופלו קודם לכן באינסולין ובאלו שטופלו במספר זריקות אינסולין יומיות, כך עולה מתוצאות שני מחקרים בשלב 3. החוקרים מסבירים כי Insulin Efsitora Alfa הינו אינסולין בזאלי חד-שבועי הנבחן בימים אלו כחלק מתכנית מחקרי QWINT בשלב 3 למבוגרים עם […]

  • שינויים בערכי סוכר מנבאים תמותה באשפוז של חולים עם אוטם לבבי חד (PLoS One)

    שינויים בערכי סוכר מנבאים תמותה באשפוז של חולים עם אוטם לבבי חד (PLoS One)

    במאמר שפורסם בכתב העת PLoS One מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קורלציה בין וריאביליות ברמות הסוכר בדם ובין שיעורי התמותה באשפוז בקרב חולים עם אוטם לבבי חד, בפרט בחולים בהם תועדו רמות סוכר תקינות בדם בקבלה לאשפוז. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין שונות גליקמית, מגמות שינויים בערכי הסוכר והסיכון […]

  • טיפוס מדרגות מפחית את הסיכון לתמותה (מתוך כנס ה-ESC)

    טיפוס מדרגות מפחית את הסיכון לתמותה (מתוך כנס ה-ESC)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס מטעם ה-European Society of Cardiology עולה כי טיפוס מדרגות מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב. הסקירה כללה תשעה מחקרים עם נתונים אודות 480,520 משתתפים והחוקרים השלימו ניתוח של חמישה מחקרים עם 455,649 משתתפים במטרה לקבוע את הקשר בין טיפוס מדרגות ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה