Glaucoma

צריכת מלח עלולה להביא לעליה בסיכון לגלאוקומה בחולים תחת טיפול כנגד יתר לחץ דם (J Glaucoma)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Glaucoma עולה כי צריכת מלח תדירה עלולה להביא לעליה בסיכון לגלאוקומה בחולים תחת טיפול תרופתי להפחתת לחץ דם.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות משתתפים במחקר Thessaloniki Eye Study, מחקר מבוסס-אוכלוסייה של חולים עם מחלות עיניים כרוניות אשר נערך בצפון יוון. במסגרת המחקר נבחן הקשר בין צריכת מלח בתזונה ובין שכיחות גלאוקומה פתוחת-זווית מכל-סוג, גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית ותסמונת Pseudoexfoliation Syndrome (או PEX) בכלל אוכלוסיית המחקר ובתת-קבוצה של חלים תחת טיפול כנגד יתר לחץ דם.

מדגם המחקר כלל 1,076 משתתפים, מהם 89 (8.3%) עם גלאוקומה פתוחת זווית 46 מבין 789 חולים (5.8%) עם גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית ו-287 מבין 1,030 חולים (27.9%) עם תסמונת PEX. מבין כלל המשתתפים במחקר, 784 (72.9%) נטלו תרופות לאיזון יתר לחץ דם. כל המשתתפים נשאלו אודות סוג ותדירות צריכת מלח במזון, כאשר 1,047 משתתפים (97.3%) דיווחו על שימוש רגיל במלח.

בכלל אוכלוסיית המחקר, החוקרים לא זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין תדירות צריכת מלח ובין נוכחות או העדר גלאוקומה פתוחת-זווית, גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית, או תסמונת PEX. עם זאת, בקרב חולים תחת טיפול כנגד יתר לחץ דן, צריכת מלח תדירה לוותה בסיכוי גבוה יותר לגלאוקומה פתוחת-זווית מכל-סוג וגלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית.  לא תועד קשר מובהק סטטיסטית בין צריכת מלח בכל דרגה ובין תסמונת PEX.

עוד עולה מהנתונים כי לחץ דם דיאסטולי נמוך מ-90 מ”מ כספית הינו גורם סיכון נוסף לגלאוקומה פתוחת זווית מכל-סוג באלו תחת טיפול כנגד יתר לחץ דם.

ממצאי המחקר תומכים בהשפעה אפשרית של טיפול תרופתי לאיזון יתר לחץ דם על הקשר בין צריכת מלח ובין גלאוקומה. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את ההשפעה של צריכת מלח על זילוח לעצב האופטי והתפתחות נזקים אופייניים אחרים לגלאוקומה.

J Glaucoma, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה