HPV

בדיקות סריקה של נגיף הפפילומה הגורם לסרטן צוואר הרחם, עשויות לסייע במניעת סרטן פי הטבעת בנשים (IARC)

באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

מחקר שפורסם לאחרונה בדק אם נתונים הקשורים לבדיקות סריקה של נגיף הפפילומה האנושי (HPV) בצוואר הרחם עשויים לסייע באפיון קבוצות נשים בסיכון לחלות בסרטן פי הטבעת.

חוקרים של IARC (הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן) ביצעו ניתוח סטטיסטי של עשרות מחקרים שכללו נתונים של 13,427 נשים, ואספו נתונים על אודות הנוכחות של זן 16 של נגיף הפפילומה אחד מהזנים הידועים כבעלי פוטנציאל גבוה יותר מזנים אחרים לחולל שינויים סרטניים (אונקוגני). כמו כן, נבדק אם הנשים היו נשאיות של נגיף האיידס (HIV) או לא.

החוקרים שיערו כי על פי סטטוס הנשאות ל-HIV ותוצאות בדיקות הפאפ (משטח צוואר הרחם) בדיקות הסריקה למניעה ואבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם יהיה ניתן לאתר ביתר קלות נשים עם ביטוי של HPV16 חיובי בפי הטבעת, נשים עם שינויים טרום-סרטניים בפי הטבעת או עם שינויים טרום-סרטניים בפי הטבעת המבטאים HPV16.

ממצאי המחקר:

הקשר בין נשאות של זני HPV אונקוגניים בצוואר הרחם והסיכון לשכיחות זני HPV אונקוגניים

בפי הטבעת:

הסיכון של נשים שאינן נשאיות HIV אך נושאות זנים אונקוגניים של HPV בצוואר הרחם להיות גם נשאיות של זנים אונקוגניים של HPV בפי הטבעת עמד על 43%. זאת לעומת סיכון של 9% אצל נשים שלא היו נשאיות של זנים אונקוגניים של HPV בצוואר הרחם. 

אצל נשים נשאיות ל-HIV היחסים הללו עמדו על 62% לעומת 33% בהתאמה.

לגבי הזן האונקוגני HPV16 בלבד נמצא כי קיים קשר חזק בין נוכחותו בצוואר הרחם ונשאות HIV, לסיכון לנוכחות HPV16 גם בפי הטבעת: בקרב נשים שאינן נשאיות ל-HIV אך נושאות HPV16 בצוואר הרחם, השכיחות של HPV16 גם בפי הטבעת עמדה על 41%, לעומת 2% בלבד אצל נשים שאינן נשאיות ל-HIV או ל-HPV16 בצוואר הרחם.

לסיכום:

במחקר נמצא קשר הדוק בין נוכחות זנים אונקוגניים של HPV בצוואר הרחם ובפי הטבעת, בהם HPV16. הממצאים מרמזים על מסלולי הדבקה דומים לנגיף הפפילומה האנושי בשני האיברים בנשים נשים שליליות ל –HIV עם זיהום של    HPV16בצוואר הרחם, במיוחד נשים שהן מעל גיל 45, הינן בעלות סיכון מוגבר לסרטן בפי הטבעת –  דבר העשוי לשמש כלי עזר באפיון נשים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן פי הטבעת.

המחקר פורסם במהדורת אוגוסט 2019 של כתב העת Lancet Infectious Diseases.

קישור למאמר המלא (באנגלית)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה