IBD

משלב Adalimumab עם Methotrexate מפחית משמעותית את הסיכון לכישלון טיפול תרופתי בילדים עם מחלת קרוהן (Gastroenterology)

טיפול במשלב Adalimumab (יומירה) עם Methotrexate במינון נמוך הפחית כפליים את הסיכון לכישלון טיפול תרופתי בילדים עם מחלת קרוהן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי TNF (או Tumor Necrosis Factor), כולל Infliximab ו-Adalimumab, מהווים את הטיפול העיקרי בילדים עם מחלת קרוהן; עם זאת, ישנה שכיחות גבוהה של חוסר תגובה או אובדן תגובה לטיפול התרופתי.

במסגרת המחקר הנוכחי נכללו 297 ילדים עם מחלת קרוהן (גיל ממוצע של 13.9 שנים; 35% בנות), כאשר 156 ילדים חולקו לקבלת טיפול משולב (110 טופלו ב-Infliximab עם מתוטרקסט ו-46 טופלו במשלב Adalimumab עם Methotrexate) ו-141 ילדים חולקו לקבלת טיפול מונותרפי במעכבי TNF (102 טופלו ב-Infliximab ו-39 טופלו ב-Adalimumab). החוקרים עקבו אחר הילדים לאורך 12-36 חודשים ובחנו את שיעורי כישלון טיפול.

בקרב מטופלים ב-Adalimumab, אך לא בקרב מטופלים ב-Infliximab, הוספת טיפול במתוטרקסט לוותה בירידה של פי שתיים בשיעורי כישלון טיפול, עם פרופיל בטיחות נסבל היטב.

החוקרים מדווחים כי לא זוהו הבדלים במרווח הזמן עד לכישלון טיפול בקרב אלו שהחלו טיפול ב-Infliximab כטיפול משולב או כטיפול מונותרפי (יחס סיכון של 0.93, רווח בר-סמך 95% של 0.55-1.56). עם זאת, בקרב אלו שהחלו טיפול ב-Adalimumab, הוספת מתוטרקסט לוותה במרווח זמן ארוך יותר משמעותית עד לכישלון טיפול (יחס סיכון של 0.4, רווח בר-סמך 95% של 0.19-0.81).

מהנתונים עולה כי בקרב חולים שקיבלו טיפול משולב עם Infliximab (יחס סיכויים של 0.72, רווח בר-סמך 95% של 0.49-1.07) או Adalimumab (יחס סיכויים של 0.71, רווח בר-סמך 95% של 0.24-2.07) תועד שיעור נמוך יותר של התפתחות נוגדנים כנגד התרופה, אם כי המגמה לא הייתה מובהקת סטטיסטית.

יתרה מזאת, 30% מהחולים חוו כישלון טיפול, כולל 27% מאלו שטופלו ב-Infliximab ו-36% מאלו שטופלו ב-Adalimumab. בנוסף, בחולים שהחלו טיפול משולב תועד שיעור נמוך יותר של כשלון טיפול, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול מונותרפי (26% לעומת 34%, בהתאמה).

הסמן הנפוץ ביותר לכישלון טיפול היה אשפוז בשל מחלת מעי דלקתית פעילה לאחר 25 שבועות. מרווח הזמן עד כישלון טיפול לא היה שונה משמעותית בין הקבוצות (יחס סיכון של 0.69, רווח בר-סמך 95% של 0.45-1.05).

החוקרים כותבים כי לדעתם, בכל הילדים עם מחלת קרוהן יש מקום להתחלת טיפול ב-Adalimumab וכי יש להסביר להורים על היעלות הטובה ביותר של טיפול בשילוב עם מתן פומי של מתוטרקסט במינון נמוך.

לסיכום, ממצאי המחקר מעידים כי הוספת Methotrexate לטיפול ב-Adalimumab הפחיתה משמעותית את שיעורי כישלון טיפול בילדים עם מחלת קרוהן. הם מציינים כי לא זוהו הבדלים בין משלב Infliximab ובין טיפול מונותרפי.

Gastroenterology, Apr 2023

לידיעה ב-Healio

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה