Immunology

האם תוספת סטרואידים תיטיב את תוצאות הטיפול במחלת קוואסקי?/ מאת פרופ’ פריאר (JC 402)


ג’ורנאל קלאב, מגזין 402: מחקר המתפרסם בגיליון ספטמבר של ה- Journal of Pediatrics עשוי לשנות את מדיניות הטיפול במחלת קוואסקי. החוקרים מצאו כי תוספת קורטיקוסטרואידים לטיפול ב-IVIG מורידה את רמות ציטוקינים בסרום ומשפיעה על המהלך הקליני של המחלה.

 

מחלת ,Kawasaki מחלה חריפה מאופיינת בעלייה בחום הגוף ובדלקת בכלי הדם. האטיולוגיה לא ידועה, ולמרות זאת אנחנו עדים להתקדמות ניכרת בשיטות הטיפול במחלה.

הטיפול במתן תוך ורידי של אימונוגלובולין, IVIG, החל בשנת 1984. טיפול מהפכני זה יעיל בהפחתת מספר הימים בהם סבל החולה מחום גוף גבוה, וחשוב מזה, מנע במקרים רבים סיבוך רציני של המחלה, מחלת כלי הדם הכלילים, הקורונריים, המלווה ביצירת מפרצת (aneurysm). מתן IVIG התקבל כטיפול השגרתי למחלה זו, אך עדיין בכ-20% מהילדים הלוקים במחלת קווסקי, הטיפול אינו מוריד את חום הגוף.

כיום, לאחר שנים של התנגדות למתן סטרואידים, סבורים החוקרים שיש מקום להשתמש בהם. במבט לאחור המחקרים הראשונים שטענו שהסטרואידים מחמירים את מצב החולה, לקו בלקויים מתודולוגיים ומסקנותיהם לא היו מהימנות.

בבדיקות מעבדה של חולי קווסקי נמצאה עליה ברמת הציטוקינים הדלקתיים בדם. הציטוקינים הדלקתיים הם:,TNF ,IL-2 ,IL-6 IL-8 ואנטרפרון גמא. כתוצאה מהדלקת, ציטוקינים אלה מחוללים נזק לאנדותל של כלי הדם, כולל כלי הדם הכלילים. ציטוקינים אלה גם אחראים לסימני דלקת כללית אחרים, כגון עליה בחום הגוף. הורדת רמת הציטוקינים הנה חיונית למניעת נזק לכלי הדם בכלל, והיווצרות מפרצת בכלי הדם הכלילים בפרט. להשלמת התמונה של התגובה הציטוקינית, יש להוסיף כי קיימת עלייה גם ברמת ציטוקינים אנטי-דלקתיים, כגון IL-10 ו IL-4.

מטרת המחקר – בהסתמך על הממצאים שהבאנו, תכננו החוקרים במאמר לפנינו מחקר פרוספקטיבי בשתי קבוצות ילדים שסבלו ממחלת קווסקי, כאשר הקבוצה הראשונה טופלה ב-IVIG בלבד ואילו הקבוצה השנייה קיבלה IVIG וסטרואידים גם יחד. הפרמטרים שנבדקו היו התגובה הקלינית ורמות הציטוקינים.

תכנון המחקר – המחקר התבצע בתשעה מרכזים רפואיים ביפן והשתתפו בו 32 ילדים חולי מחלת קווסקי. לאבחנת המחלה נדרשו חמישה סימנים מתוך הרשימה הבאה:

1. חום הגוף מעל 38 מעלות צלזיוס.

2. דלקת בלחמיות ללא מוגלה.

3. שנויים בפה, כולל שפתיים יבשות וסדוקות, אודם בגרון ולשון דמוית תות-שדה.

4. אודם, בצקת או קלוף עור בכפות הידיים או הרגליים.

5. פריחה.

6. הגדלת קשרי הלימפה.

אמות המידה לגבי חומרת המחלה היו: ספירה לבנה מעל 12000 /מ”מ3, תרומבוציטים פחות מ-350,000 /מ”מ3, CRP מעל 3, רמות נמוכות של אלבומין בדם וגיל החולה פחות מ-12 חודש או מעל חמש שנים.

כאשר אובחן החולה הוא התקבל באקראי לאחת משתי הקבוצות, קבוצה שקבלה IVIG בלבד או הקבוצה שקיבלה IVIG ובנוסף גם סטרואידים. הסטרואידים הוזלפו לתוך הוריד עד לירידת חום הגוף לתקין ולאחר מכן החולה נטל prednisolone דרך הפה.

רמות הציטוקינים נמדדו בשלבים טרם קבלת הטיפול, 24 שעות לאחר תחילת הטיפול וכעבור שבוע ושבועיים. בדיקה על קולית של הלב בוצעה בקבלת החולה למחלקה ומאז מידי שבוע.

 
התוצאות – בשתי הקבוצות היו 32 חולים, 16 בכל קבוצה. כאשר גיל החולה, מין וחומרת המחלה בשתי הקבוצות היו שוות וכן רמות הציטוקינים IL-2, IL-6, IL-8, IL-10 היו גבוהות לפני תחילת הטיפול. בקבוצת החולים שקבלה IVIG ובנוסף סטרואידים, למחרת הזריקה כבר ירדה רמת הציטוקינים בדם באופן משמעותי. לא כן בקבוצה שטופלה ב-IVIG בלבד. כאן לא נמצא שינוי ברמות הציטוקינים. כעבור שבוע רמות הציטוקינים בשתי הקבוצות היו ללא הבדל.

כאשר נבדקה רמת ה-CRP, שהוא סממן לפעולה דלקתית, התברר כי בקבוצת החולים שקיבלה סטרואידים ה CRP – חזר לרמה תקינה מהר יותר.

החשוב מכול, שנויים פתולוגיים בכלי הדם הכלילים לא נצפו בשתי הקבוצות במשך תקופת המעקב.

בדיון – החוקרים מציינים את העובדה שלא מצאו עלייה ברמת הציטוקינים TNF ואינטרפרון בדם בניגוד למחקרים אחרים. החוקרים מצאו עלייה של IL-10. תופעה זאת מפתיעה כי ציטוקין זה דווקא בעל השפעה אנטי-דלקתית. ההסבר המוצע כי ציטוקין זה, מגרה לימפוציטים מסוג B והעלייה במספר תאי B גורמת להפרשה מוגברת של אימונוגלובולינים במחלת הקווסקי.

בסיכום – החוקרים טוענים כי הוכיחו שסטרואידים מורידים את רמת הציטוקינים הדלקתיים בדם במחלת הקווסקי, וכן ירדה גם רמת ה CRP שהוא סממן של תגובה דלקתית. יש להניח שהתגובה המהירה של הסטרואידים בהורדת רמת הציטוקינים מונעת נזק לכלי הדם הכלילים, ובעיקר מונעת הופעת מפרצת בכלי דם אלו. מסקנת החוקרים, יש להמליץ על מתן טיפול משולב של IVIG וסטרואידים עבור חולים הסובלים ממחלת הקווסקי.

Effect of corticosteroids in addition to intravenous gammaglobulin therapy on serum cytokine levels in the acute phase of Kawasaki disease in children.

Okada Y, Shinohara M, Kobayashi T. J Pediatr 2003;143: 363-7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין צריכת אלכוהול ובין מחלת עורקים היקפית? (Eur J Prev Cardiol)

    מה בין צריכת אלכוהול ובין מחלת עורקים היקפית? (Eur J Prev Cardiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בצורת U בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון למחלת עורקים היקפית, כאשר הסיכון הנמוך ביותר תואר באלו ששתו שני משקאות בשבוע וגדול יותר עם צריכת עשרה משקאות ויותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין צריכת אלכוהול ובין […]

  • שיעורים גבוהים יותר של דלקת מפרקים פסוריאטית באירופה וצפון אמריקה לעומת אסיה ודרום אמריקה (Rheumatology)

    שיעורים גבוהים יותר של דלקת מפרקים פסוריאטית באירופה וצפון אמריקה לעומת אסיה ודרום אמריקה (Rheumatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Rheumatology עולה כי שכיחות דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis) עומדת על 112 מבין 100,000 מבוגרים ברחבי העולם, עם שיעורים גבוהים יותר באירופה וצפון אמריקה לעומת אסיה ודרום אמריקה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים אפידמיולוגים רבים העריכו את השכיחות העולמית של דלקת מפרקים פסוריאטית אך דיווחו על הבדלים רבים, […]

  • מדוע רבים לא מתייחסים למחלות לב בחולי סוכרת מסוג 1? (NEJM)

    מדוע רבים לא מתייחסים למחלות לב בחולי סוכרת מסוג 1? (NEJM)

    ניהול מחלות לב וכלי דם הוא היבט שלעתים קרובות נזנח, אך הוא קריטי כשמדובר בטיפול באנשים עם סוכרת מסוג 1, כך אמרו מחברי סקירה חדשה שפורסמה ב-The New England Journal of Medicine. מחלות לב וכלי דם הן סיבת המוות השכיחה ביותר בקרב חולים בסוכרת מסוג 1, בדומה לאלו עם סוכרת מסוג 2. עם זאת, אין […]

  • השוואת שתי גישות טיפול פומי מונע בוויטמין K ביילודים (J Perinatol)

    השוואת שתי גישות טיפול פומי מונע בוויטמין K ביילודים (J Perinatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Perinatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי משטר הכולל מתן 13 מנות של ויטמין K לווה בשיפור משמעותי של פרופיל תפקודי קרישה בתינוקות, בהשוואה למשטר טיפול הכולל מתן שלוש מנות פומיות של ויטמין K. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

  • תוצאות דומות לטיפול פומי במינון נמוך של Minoxidil ולטיפול מקומי כנגד נשירת שיער (JAMA Dermatol)

    תוצאות דומות לטיפול פומי במינון נמוך של Minoxidil ולטיפול מקומי כנגד נשירת שיער (JAMA Dermatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology עולה כי למתן Minoxidil פומי במינון נמוך יעילות דומה למתן התכשיר באופן מקומי לטיפול במקרים של התקרחות גברית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אלופציה אנדרוגנטית הינה הגורם המוביל לאובדן שיער בגברים. ברחבי העולם קיים עניין גובר בתועלת של Minoxidil פומי במינונים נמוכים של 0.25 מ”ג עד 5 מ”ג […]

  • ההשפעה של אקזמה בדרגה מתונה-עד-חמורה על קצב הגדילה של ילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    ההשפעה של אקזמה בדרגה מתונה-עד-חמורה על קצב הגדילה של ילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה עשויה להאט את קצב הגדילה של ילדים מתחת לגיל 12 שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Dermatology. מחקר PEDISTAD הינו מחקר בינלאומי הנמשך בימים אלו וכולל 1,326 ילדים מתחת לגיל 12 שנים עם אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה, שאינם מאוזנים היטב תחת […]

  • הנציבות האירופית קבעה אישור שיווק Bimekizumab לטיפול בהידראדניטיס סופורטיבה (מתוך הודעת ה-EMA)

    הנציבות האירופית קבעה אישור שיווק Bimekizumab לטיפול בהידראדניטיס סופורטיבה (מתוך הודעת ה-EMA)

    הנציבות האירופית (European Commission) העניקה אישור שיווק ל- Bimekizumabלטיפול במבוגרים עם הידראדניטיס סופורטיבה בדרגה בינונית-עד-חמורה. בעקבות חוות הדעת החיובית של ועידת CHMP (או Committee for Medicinal Products for Human Use) של סוכנות התרופות האירופית, אישור השיווק של Bimekizumab מיועד למבוגרים עם הידראדניטיס סופורטיבה בדרגה בינונית-עד-חמורה עם עדות לתגובה לא-מספקת לטיפול סיסטמי קונבנציונאלי כנגד הידראדניטיס סופורטיבה. […]

  • אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה בילדות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה בילדות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Dermatology עולה קשר בין אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם ובין סיכון מוגבר לסיבוכים בלידה ותחלואה בילדות, כולל הפרעות נשימתיות, מטבוליות, מחלות מערכת עצבים מרכזית ומחלות נוספות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הידראדניטיס סופורטיבה מלווה בשכיחות מוגברת של תחלואה בנשים בגיל הפוריות וסיבוכי הריון, אך ההשפעות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה