Intensive Care

אבחנה חדשה של פרפור פרוזדורים במהלך אשפוז לא-לבבי מלווה בסיכון מוגבר להישנות הפרעת הקצב (Ann Intern Med)

בשליש מהחולים עם אירוע ראשון של פרפור פרוזדורים במהלך אשפוז לא-לבבי תועדה הישנות הפרעת הקצב בתוך שנה מהשחרור מבית החולים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרפור פרוזדורים המופיעה זמנית במהלך דחק (Atrial Fibrillation Occurring Transiently with Stress, או AFOTS) משמשת לתיאור מצבים בהם הפרעת הקצב מזוהה לראשונה בחולים שאושפזו בשל מחלה או ניתוח מסיבה לא-לבבית. מספר מחקרים הצביעו על סיכון גבוה יותר להישנות פרפור פרוזדורים ותוצאים קליניים גרועים בחולים עם AFOTS. עם זאת, הסיכון להישנות הפרעת הקצב בחולים עם הופעה חדשה וזמנית של הפרעת הקצב שהופיעה במקביל לתחלואה אחרת לא נבחנה באופן שיטתי במחקר פרוספקטיבי באמצעות ניטור אק”ג רציף.

במחקר הנוכחי השלימו החוקרים בדיקות סקר של חולים שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ, מחלקות כירורגיות ומחלקות פנימיות בשלושה מרכזים רפואיים בהמילטון, אונטריו וזיהו 139 חולים עם פרפור פרוזדורים במהלך אשפוז מסיבה לא-לבבית וללא היסטוריה של פרפור פרוזדורים (גיל ממוצע של 71 שנים; 59% גברים). לכל החולים התאימו החוקרים ביקורות ללא הפרעת הקצב באותו גיל ומין.

לזיהוי הישנות פרפור פרוזדורים, החולים נשאו מוניטור אק”ג לאורך 14 ימים בחודש הראשון והשישי וכן נערכו ראיונות טלפוניים לאחר חודש, 6 חודשים ו-12 חודשים מהשחרור בקצב סינוס.

התוצא העיקרי היה פרפור פרוזדורים לאורך 30 שניות ומעלה בניטור אק”ג או בתרשים אק”ג במהלך הטיפול השגרתי לאחר 12 חודשים.

לאחר שנה אחת, שיעורי הישנות פרפור פרוזדורים עמדו על 33.1% בקרב חולים עם הופעה חדשה וזמנית של פרפור פרוזדורים במהלך אשפוז מסיבה לא-לבבית, בהשוואה ל-5% מהביקורות התואמות.

החוקרים כותבים כי לאחר תקנון למספר מכשירי אק”ג שנשאו החולים ומאפייני הבסיס, הסיכון היחסי המתוקן להישנות פרפור פרוזדורים בחולים עם הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים עמד על 6.6 (רווח בר-סמך 95% של 3.2-13.7).

לאחר הוצאת 40 משתתפים עם הופעה חדשה וזמנית של פרפור פרוזדורים שנדרשו להיפוך חשמלי או תרופתי במהלך האשפוז הראשוני והגבלת המחקר לאירועי פרפור פרוזדורים שזוהו בניטור אק”ג לאורך 14 ימים, שיעורי הישנות הפרעת הקצב עמדו על 32.3% בקרב משתתפים עם הופעה חדשה וזמנית של פרפור פרוזדורים ועל 3% בביקורות התואמות.

בהשוואה לשלישון התחתון, בחולים בשלישון העליון של נפח פרוזדור שמאל תועד סיכון מוגבר להישנות פרפור פרוזדורים (סיכון יחסי מתוקן של 3.9, רווח בר-סמך 95% של 1.37-11.08).

ממצאי המחקר מעידים כי בקרב חולים עם הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים במהלך אשפוז מסיבה לא-לבבית ושוחררו בקצב סינוס, כאחד מכל שלושה חולים אובחן עם הישנות הפרעת הקצב בשנה שלאחר השחרור מבית החולים. הסיכון להישנות הפרעת הקצב היה גבוה כמעט פי שבע בהשוואה לביקורות.

Ann Intern Med, Oct 3, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה