Laboratory Tests

בדיקת דם מסייעת בזיהוי למעלה מ-50 סוגי ממאירויות (Ann Oncol)

בדיקת דם חדשה למחלות ממאירות נמצאה בעלת דיוק גבוה בזיהוי למעלה מ-50 סוגי ממאירויות וזיהתה גם את הרקמות בהן התפתחה הממאירות, כך טוענים חוקרים במאמר שפורסם במהלך חודש מרץ בכתב העת Annals of Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהוי מוקדם של מחלות ממאירות עשוי לאפשר טיפול מוקדם עם תוצאות טובות יותר ותחלואה פחותה. הבדיקה מבוססת על ריצוף הדור הבא לניתוח סידור קבוצות מתיל על דנ”א חופשי בדגימות דם (Cell-Free DNA) והם בחנו את יכולת הבדיקה לזהות ולמקם סוגים שונים של גידולים ממאירים. 

מדגם המחקר כלל 6,689 משתתפים, מהם 2,482 אובחנו עם ממאירויות שונות (מעל 50 סוגים שונים של מחלות ממאירות) ו-4,207 היו ביקורות ללא גידולים ממאירים. המשתתפים חולקו למדגם אימון ומדגם ולידציה. דגימות דנ”א חופשי מהפלזמה רוצפו במטרה לזהות מעל 100,000 אתרי מתילציה והחוקרים פיתחו ותיקפו מערכת סיווג לזיהוי ממאירות ומיקום רקמת המקור.

מהנתונים עולה כי התוצאות היו דומות במדגם האימון ובמדגם הוולידציה. במדגם הולידציה, הסגוליות של הבדיקה עמדה על 99.3%, עם שיעור תוצאות חיוביות-שגויות של 0.7%. הרגישות לזיהוי ממאירויות בשלב I-III עמדה על 67.3% בקבוצה מוגדרת מראש של 12 סוגי סרטן (פי טבעת, שלפוחית, מעי גס/רקטום, וושט, ראש וצוואר, כבד/דרכי מרה, ריאות, לימפומה, שחלות, לבלב, גידולי תאי פלזמה וקיבה) האחראיים למעל 60% מכלל מקרי התמותה עקב ממאירות בכל שנה בארצות הברית. הרגישות לזיהוי כלל סוגי הממאירויות עמדה על 43.9%.

יכולת זיהוי ממאירויות עלתה עם עליה בשלב הממאירות, כאשר באותה קבוצה מוגדרת מראש של 12 ממאירויות הרגישות עמדה על 39% לזיהוי גידולים בשלב I, 69% לזיהוי גידולים בשלב II, 83% במקרה של גידולים בשלב III והרגישות לזיהוי גידולים בשלב IV עמד על 92%. מהערכת הרגישות לזיהוי כלל הממאירויות עלה כי הרגישות עמדה על 18% לזיהוי גידולים בשלב I, 43% לזיהוי גידולים בשלב II, 81% לזיהוי גידולים בשלב III ו-93% לזיהוי גידולים בשלב IV.

הבדיקה ניבאה את אתר הגידול הראשוני ב-97% מהדגימות עם אותות דמויי-סרטן והייתה מדויקת ב-93% מהמקרים במדגם הולידציה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בדיקות מסוג זה עשויות לסייע בבדיקות סקר של נבדקים רבים למגוון רחב של מחלות ממאירות.

Ann Oncol. Published online March 31.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה