Laboratory Tests

החשיבות הפרוגנוסטית של רמות hs-CRP גבוהות בחולים עם מחלה עורקים כלילית תלת-כלית (Cardiovasc Diabetol)

רמות hs-CRP מוגברות מנבאות סיכון מוגבר לסיבוכים לבביים וצרברווסקולאריים מג’וריים בחולים עם מחלת עורקים כלילית תלת-כלית עם סוכרת מסוג 2, אך לא באלו ללא סוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cardiovascular Diabetology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת עורקים כלילית תלת-כלית מהוה אתגר גדול בטיפול במחלות עורקים כליליים. אעפ”י כן, אין נתונים רבים אודות המשמעות הפרוגנוסטית של רמות hs-CRP בחולים עם וללא סוכרת מסוג 2. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הערך המנבא בטווח הארוך של רמות hs-CRP על-פי נוכחות או העדר אבחנה של סוכרת מסוג 2 במדגם גדול.

מדגם המחקר כלל 2,734 חולים עם מחלת עורקים כלילית תלת-כלית, כולל 1,040 חולים עם סוכרת ו-1,694 חולים ללא סוכרת מסוג 2, אשר סווגו לפי רמות hs-CRP (מתחת ל-2 מ”ג/ליטר או 2 מ”ג/ליטר ומעלה). שלושה מודלים סטטיסטיים שימשו להערכת ההשפעה של ערפלנים אפשריים על הקשר בין רמות hs-CRP ובין התוצאים הקליניים.

לאורך חציון משך מעקב של 2.4 שנים, הסיכון להיארעות סיבוכים לבביים וצרברווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון של 1.17, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.35) ולתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.82, רווח בר-סמך 95% של 1.07-3.11) היה גבוה יותר משמעותית בקרב חולים עם אבחנה של סוכרת, בהשוואה לאלו ללא-סוכרת.

בקרב חולי סוכרת, היארעות סיבוכים לבביים וצרברווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון מתוקן של 1.51, רווח בר-סמך 95% של 1.09-2.10) הייתה גבוהה יותר משמעותית בקרב אלו עם ריכוז hs-CRP גבוה, בהשוואה לאלו עם ריכוז hs-CRP נמוך; לא תועד הבדל משמעותי בסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.63, רווח בר-סמך 95% של 0.58-4.58).

בקרב חולים ללא-סוכרת, שיעורי המצאות סיבוכים לבביים וצרברווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון מתוקן של 0.93, רווח בר-סמך 95% של 0.71-1.22) היה דומה בין שתי הקבוצות.

מניתוח הנתונים עלה שיפור משמעותי ביכולת החיזוי של מודלים סטטיסטיים לחיזוי הסיכון לסיבוכים לבביים וצרברווסקולאריים מג’וריים בחולי סוכרת לאחר הוספת hs-CRP למודלים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי רמות hs-CRP עשויים לשפר את יכולת חיזוי הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים בחולי סוכרת מסוג 2 עם מחלת עורקים כלילית תלת-כלית.

Cardiovasc Diabetol. 2023 Apr 20

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה