Laboratory Tests

החשיבות הפרוגנוסטית של רמות NT-proBNP לאחר התקף לב (Circ Heart Fail)

הערכת רמות NT-proBNP לאחר אוטם לבבי חד עשויה לסייע בחיזוי הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית, היארעות אי-ספיקת לב ואירועים קרדיווסקולאריים פטאליים או לא-פטאליים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Circulation: Heart Failure. מהממצאים עולה עוד כי הקשר הנ”ל לא היה תלוי ברמות טרופונין לבבי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי NT-proBNP הינו סמן מנבא משמעותי לתמותה ואי-ספיקת לב באוכלוסיות שונות. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את החשיבות הפרוגנוסטית של מדד זה בחולים עם אוטם לבבי חד עם הפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל ו/או גודש ריאתי ולפחות גורם סיכון אחד נוסף, אשר לקחו חלק במחקר PARADISE-MI (או Prospective ARNI vs ACE Inhibitor Trial to Determine Superiority in Reducing Heart Failure Events After Myocardial Infarction).

החולים חולקו באקראי לקבלת Sacubitril/Valsartan במינון 200 מ”ג או Ramipril במינון 5 מ”ג, אשר ניתנו פעמיים ביום בתוך 0.5-7 ימים מאוטם לבבי. חולים עם אי-ספיקת לב הוצאו מהמחקר. רמות NT-proBNP ורמות hs-cTnT נבחנו בעת הקצאה האקראי בתת-מחקר מוגדר מראש שכלל 1,129 חולים.

תוצא הסיום העיקרי של מחקר PARADISE-MI כלל משלב של תמותה קרדיווסקולארית או היארעות אי-ספיקת לב (אשפוז או ביקור אמבולטורי בשל אי-ספיקת לב), אשר נבחן כמרווח זמן-עד-אירוע; תוצאי סיום נוספים כללו תמותה מכל-סיבה ואת משלב אירוע מוחי או אוטם לבבי פטאלי או לא-פטאלי.

מהנתונים עולה כי חציון רמות NT-proBNP עמד על 1,757 ננוגרם/ליטר בעת ההקצאה האקראית (4.0 ימים לאחר אוטם לבבי).

חולים ברבעון העליון של רמות NT-proBNP היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים ויתר לחץ דם, פרפור פרוזדורים, הפרעה בתפקוד כלייתי וגודש ריאתי בקבלה (p<0.001 בכל המקרים).

ממצאי המחקר הצביעו על קשר משמעותי בין רמות NT-proBNP ובין תוצא הסיום העיקרי (יחס סיכון מתוקן של 1.45 לכל הכפלת רמות NT-proBNP, רווח בר-סמך 95% של 1.23-1.70), לאחר תקנון למשתנים קליניים ורמות טרופונין לבבי. רמות NT-proBNP נקשרו גם באופן בלתי-תלוי עם הסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 1.74, רווח בר-סמך 95% של 1.38-2.21) ואירוע מוחי או אוטם לבבי פטאלי או לא פטאלי (יחס סיכון מתוקן של 1.24, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.45).

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמות NT-proBNP זמן קצר לאחר אוטם לבבי עשויות לשמש כסמן פרוגנוסטי לחיזוי תמותה קרדיווסקולארית או היארעות אי-ספיקת לב, ללא תלות ברמות טרופונין לבבי.

Circ Heart Fail, May 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה