Leukemias

ביופסיה נוזלית מנבאת תגובה לטיפול CAR-T כנגד מיאלומה נפוצה (מתוך כנס ה-Transplantation & Cellular Therapy Meetings)

ביופסיה נוזלית לזיהוי דנ”א גידולי בזרם הדם עשויה לסייע בחיזוי הסיכון להתקדמות מחלה בחולים תחת טיפול CAR-T (או Chimeric Antigen Receptor) כנגד מיאלומה נפוצה מתקדמת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-Transplantation & Cellular Therapy Meetings.

הבדיקה הלא-פולשנית עשויה לשמש לכימות עומס המחלה של החולה ולסייע בתהליכי קבלת החלטות לטיפול ולהערכת תגובה לטיפול CAR-T בחולים עם מיאלומה נפוצה.

החוקרים פיתחו פאנל ביופסיה נוזלית ספציפי למיאלומה נפוצה, המבוסס על שיטת ריצוף הדור הבא – CAncer Personalized Profiling by deep Sequencing – לכימות דנ”א גידול בפלזמה, בדגימות דנ”א גידול ותאי נבט מחולים עם מיאלומה נפוצה.

המחקר הראשון כלל מדגם של 35 חולים (גיל חציוני של 68 שנים; טווח 30-88 שנים), כולל חולים עם אבחנה חדשה של מיאלומה נפוצה ו-25 חולים עם מחלה חוזרת או עמידה לטיפול. המדגם השני כלל 15 חולים (גיל חציוני של 62 שנים; טווח 50-75 שנים) אשר קיבלו טיפול ב-Idecabtagene Vicleucel, טיפול CAR-T. החוקרים אספו דגימות פלזמה לאבחנה, במהלך הטיפול ועם זיהוי הישנות מחלה.

מהנתונים עולה כי הפאנל הייעודי הדגים חציון של 86 וריאנטים למטופל, כולל שינויים נפוצים ב-KRAS, TP53 ו-NRAS.

החוקרים השוו 18 דגימות מח עצם מ-18 חולים לאישור הגנוטיפ מדגימות דם. הם מצאו כי 84% מהמוטציות שזוהו במח העצם קיימות גם בדם, כאשר 259 וריאנטים נוספים זוהו בדם בלבד. מהממצאים עולה כי בדיקת דנ”א גידול בדם עשויה לזהות הטרוגניות גידול טוב יותר.

מניתוח עומס המחלה עלו רמות דנ”א גידול גבוהות יותר בדגימות מחולים עם מיאלומה נפוצה חוזרת או עמידה לטיפול, בהשוואה לאלו עם אבחנה חדשה של מיאלומה נפוצה (p=0.02). רמות גבוהות יותר היו בקורלציה עם חלבון M-Spike (p=0.02) ושרשראות קלות חופשיות דלתא (p=0.03).

לאחר מכן, החוקרים השתמשו בפאנל בחולים שקיבלו טיפול ב-Idecabtagene Vicleucel ומצאו כי באלו שהגיבו לפחות 90 ימים תועדו רמות דנ”א גידול בדם נמוכות יותר משמעותית 28 ימים לאחר העירוי, בהשוואה לאלו עם התקדמות מחלה מוקדמת (פחות מ-90 ימים) (p=0.009).

רמות דנ”א גידול בדם שהיו נמוכות יותר 28 ימים לאחר העירוי ניבאו מרווח זמן ארוך יותר עד להתקדמות מחלה (יחס סיכון של 1.60).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על יתרונות השימוש במערכת CAPP-Seq לניטור עומס מחלה ולהערכת שינויים גנטיים באמצעות דנ”א גידול בדם מחולים עם מיאלומה נפוצה.

מתוך כנס ה-Transplantation & Cellular Therapy Meetings

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה