Lupus

עדויות נוספות תומכות ביעילות Hydroxychloroquine לטיפול בלופוס (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Congress of Clinical Rheumatology East)

למרות החשש מפני פגיעה עינית, הטיפול ב- Hydroxychloroquine(פלקווניל) עדיין מהווה את אחד התכשירים החשובים ביותר בטיפול התרופתי בחולים עם ללופוס ומומלץ לשלבו כמעט בכלל המקרים הללו, כך טוענים מומחים במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Congress of Clinical Rheumatology East.

המומחים מסבירים כי בשיחות עם המטופלים אודות הטיפול ב- Hydroxychloroquine, חשוב להדגיש כי מדובר בתרופה היחידה שהוכחה במספר מחקרים כטיפול העשוי לשפר את ההישרדות של החולים, זאת למרות הסיכון לרטינופתיה על-רקע הטיפול.

ירידה כוללת בשימוש ב- Hydroxychloroquine בעקבות חשש מפני רטינופתיה הובילה לירידה במינון הממוצע שניתן לחולים מ-400 מ”ג ל-200 מ”ג. עם זאת, הפחתת מינון זו לא הוכחה כצעד המשפר את שיעורי הפגיעה ברשתית.

הפחתת המינון של הטיפול בוצעה בשל חשש מפני רטינופתיה אך על ריאומטולוגים המטפלים בחולים עם לופוס לעקוב אחר הנחיות בדיקות סקר לרטינופתיה כפי שקבעו איגודי רופאי העיניים. על-פי ההנחיות, מטופלים ב- Hydroxychloroquine צריכים לעבור בדיקת סקר לרטינופתיה התחלתית, החל מהשנה החמישית, כאשר ישנה חשיבות רבה לבדיקת OCT.

המומחים מדגישים כי הם מעולם לא נתקלו במקרה של התקדמות פגיעה בראיה או אובדן ראיה במקרים בהם הוחלט הפסקת הטיפול ב- Hydroxychloroquine עקב ממצאים חריגים בבדיקת OCT. במקרים של אובדן ראיה בחולי לופוס, לרוב מדובר בביטוי של יתר לחץ דם, סוכרת, או אירוע מוחי. ובפועל, הטיפול ב- Hydroxychloroquine מסייע במניעת אירוע מוחי, סוכרת והפחתת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

המומחים טוענים כי יש לזנוח את כלל מתן מינון של 5 מ”ג/ק”ג לקביעת מינון הטיפול ב- Hydroxychloroquine. במקרים בהם המינון נקבע לפי משקל הגוף, אין כך קשר עם רמות Hydroxychloroquine בדם. ריאומטולוגים המטפלים בחולים עם לופוס צריכים לכוון לרמה בדם בטווח 750-1,000, אך יש להימנע מרמה של מעל 1,500 מאחר ומחקר רטינופתיה פרוספקטיבי הראה כי ברמה זו חלה עליה בסיכון לרטינופתיה.

במקרים בהם Hydroxychloroquine לבדו אינו מספק להביא לאיזון בפעילות המחלה, מומלץ טיפול אימונותרפי בתלות במערכות האיברים המעורבות. בחולים עם מעורבות רבה של עור ומפרקים, ניתן לשקול טיפול במתוטרקסט. עם זאת, בחולים עם התוויות-נגד, דוגמת מעורבות כלייתית של לופוס, נדרש טיפול שונה, דוגמת מיקופנולט.

בשורה התחתונה, ההחלטה על הטיפול התרופתי בחולי לופוס מבוססת על שיקול דעת קליני וחשוב לבחור בתרופה הנכונה. בחלק מהמקרים הבחירה של הטיפול התרופתי תתבסס על המערכת הפגועה בגוף

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Congress of Clinical Rheumatology East

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה